Rok wydania 2019
W książce zaprezentowano regulacje prawne audytu wewnętrznego w Polsce i w krajach
Unii Europejskiej, co może stanowić podstawę do dyskusji nad zakresem obowiązujących
uregulowań.
Ograniczenie audytu wewnętrznego w Polsce do sektora finansów publicznych powoduje,
że powstała propozycja wykorzystania informacji zawartych w sprawozdawczości
budżetowej do monitorowania i kontroli wykonania budżetu państwa na bazie Jednolitego
Pliku Kontrolnego Rachunkowości Budżetowej (JPK-RB). Baza danych o dochodach
i wydatkach jest przekazywana do Ministerstwa Finansów, co stwarza możliwość
sporządzania wieloprzekrojowych zestawień.
Audyt wewnętrzny w Polsce jest realizowany również w jednostkach samorządu
terytorialnego w formie instytucjonalnej lub zleconej.
Autorzy wyrażają nadzieję, że treści zaprezentowane w książce rozbudzą zainteresowania
audytem wewnętrznym i potencjalnym wykorzystaniem audytorów wewnętrznych jako
doradców kierowników jednostek.
1. Uregulowania prawne audytu wewnętrznego w Polsce na tle regulacji
prawnych w krajach Unii Europejskiej
1.1. Regulacje audytu wewnętrznego w Polsce
1.2. Regulacje audytu wewnętrznego w Unii Europejskiej
1.3. Przykład wdrażania audytu wewnętrznego we Francji
Podsumowanie
2. Koncepcja systemu monitorowania i kontroli wykonania budżetu państwa
oparta na Jednolitym Pliku Kontrolnym_Rachunkowości Budżetowej (JPK_RB)
2.1. Realizacja funkcji informacyjnej jednostek sektora finansów publicznych
2.2. Procedury zmian w planie finansowym oraz sprawozdawczości budżetowej dysponenta
trzeciego stopnia
2.3. Charakterystyka Jednolitego Pliku Kontrolnego
2.4. Determinanty struktury budżetowego Jednolitego Pliku Kontrolnego
2.5. Koncepcja systemu kontroli i monitorowania wykonania budżetu oparta na JPK_RB
oraz JPK_WB
2.6. Propozycja struktury JPK_RB oraz JPK_WB
Podsumowanie
3. Aspekty organizacyjne audytu wewnętrznego w jednostkach samorządu
terytorialnego
3.1. Struktura organizacyjna jednostki samorządu terytorialnego a audyt wewnętrzny
3.2. Charakter komórki audytu wewnętrznego i jej niezależność
3.3. Komórka audytu wewnętrznego w urzędach gmin oraz starostwach powiatowych
województwa lubuskiego i zakres jej działania
Podsumowanie
Zakończenie
Literatura
Spis rysunków i tabel