Publikacja dostępna też w
Rok wydania 2018
Tytuł niniejszej książki Autorzy naszych lektur na nowo odczytani konotuje dwojaki sens słowa „lektura”, zawiera w sobie podwójną obietnicę naukowej refleksji, naukowego spotkania. Pierwsze znaczenie przywołuje na myśl kanon lektur szkolnych lub akademickich. Nawiązuje zresztą do publikacji Autorzy naszych lektur. Szkice o pisarzach współczesnych prezentującej sylwetki twórców, których dzieła licealista miał poznać i zrozumieć w ramach szkolnej edukacji kulturalnej. Nie jest jednak zamiarem autorów prezentowanych w tomie studiów ponowne czytanie i reinterpretowanie owego historycznoliterackiego kompendium sprzed lat i wchodzenie w dialog z zawartymi tam objaśnieniami tekstów literackich. Autorzy monografii snują refleksje na temat zakresu pojęcia „kanon”, tworzenia paradygmatów lekturowych oraz dyskusji wokół takowego zestawienia szkolnych lektur obowiązkowych i uzupełniających (szerzej o tym niżej). Proponują nowe odczytania, czasem rewizje utartych tropów objaśniania tekstów literackich. I tak, „autor lektury” oznacza po prostu twórcę, którego dzieło/dzieła wpisano do kanonu lektur szkolnych.
Ze wstępu
Ewa Tierling-Śledź
Uwagi wstępne, czyli nowe/ponowne lektury
Paweł Krysztofowicz
Kanon literacki na przestrzeni dziejów
Andrzej Skrendo
Współczesne spory o kanon
Marcin Różański
Stanisław Wyspiański i Bolesław Leśmian w perspektywie dydaktyki szkolnej
Inga Iwasiów, Aleksandra Krukowska
Psychoanalityczna interpretacja „małej trylogii” Henryka Sienkiewicza
Mirosława Regina Kozłowska
Vis comica! Humor, śmiech, komizm w refleksji Tadeusza Boya-Żeleńskiego, Stefana
Szumana i Kornela Makuszyńskiego
Zbigniew Jarzębowski
Gałczyński surrealistyczny i uniwersalistyczny. Porfirion Osiełek, czyli Klub
Świętokradców Polskim Radiu Szczecin
Piotr Michałowski
Miron Białoszewski – między bliskim czytaniem a ścianą wiersza
Inga Iwasiów
Na biało. Czytanie z Różewicza
Arleta Galant
Kapuściński non-fiction w lekturach literaturoznawców
Tatiana Czerska
Śladami autorów naszych lektur
Danuta Dąbrowska
Jak być poetą w „czasie morowym”?
Jolanta Ignatowicz-Skowrońska
Czym Polska stoi?
Noty o autorach
Indeks nazwisk