Publikacja dostępna też w 
Rok wydania 2016
Rozwój społeczeństwa informacyjnego oraz dynamika procesów globalizacyjnych wskazują
na kluczową rolę wiedzy i edukacji w ewolucji cywilizacyjnej państw, grup społecznych,
określonych zbiorowości krajowych i regionalnych, a przede wszystkim każdego człowieka.
Strategiczne znaczenie edukacji w gospodarce narodowej, pojawianie się nowych postulatów
w odniesieniu do efektów kształcenia, wykorzystanie technologii komunikacyjno-
-informacyjnych do gromadzenia i dystrybuowania wiedzy, a także zastosowanie określonych
paradygmatów nauczania determinują charakter i sposób funkcjonowania współczesnych
polskich uczelni. Szkolnictwo wyższe, podobnie jak każdy inny rodzaj działalności społeczno-
-gospodarczej, podlega dynamicznym zmianom, co w konsekwencji prowadzi do konieczności
nowego spojrzenia na kształcenie akademickie, ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności
określenia zakresu zmian, możliwości rozwojowych oraz inicjowania procesów
dostosowawczych. Przed polskimi uczelniami stoją zatem określone wyzwania: dostosowanie
oferty programowej w kontekście dużych zmian demograficznych i migracyjnych w Polsce
i Europie, obserwacja globalnych i lokalnych tendencji społeczno-gospodarczych oraz ich
wpływu na rynek pracy i rynek usług edukacyjnych, współpraca naukowa i gospodarcza
z przedsiębiorcami, a przede wszystkim identyfikacja i doskonalenie czynników
determinujących poziom jakości usług edukacyjnych, które umożliwią budowanie przewagi
konkurencyjnej w przyszłości.
Ze wstępu
Rozdział I
Teoretyczne podstawy jakości usług edukacyjnych
1.1. Działalność edukacyjna jako przedmiot badań ekonomicznych
1.2. Istota jakości
1.3. Jakość usług edukacyjnych
1.4. Modele jakości usług edukacyjnych
Rozdział II
Strukturalne aspekty determinantów jakości usług edukacyjnych
2.1. System edukacyjny państwa i modele szkolnictwa wyższego
2.2. Wymiar organizacyjny i ekonomiczny jakości usług edukacyjnych
2.3. Wymiar infrastrukturalny jakości usług edukacyjnych
Rozdział III
Metodyczne i społeczne aspekty determinantów jakości usług
edukacyjnych
3.1. Procesowy charakter usług edukacyjnych
3.2. Funkcjonale aspekty płaszczyzny metodycznej
3.3. Społeczny wymiar jakości usług edukacyjnych
Rozdział IV
Metody doskonalenia jakości usług edukacyjnych
4.1. Charakterystyka głównych koncepcji metodologicznych
4.2. Metody i techniki analizy i doskonalenia jakości usług edukacyjnych
4.2.1. Przegląd wybranych metod doskonalenia jakości usług
4.2.2. Koncepcja doskonalenia jakości usług edukacyjnych
4.3. Weryfikacja koncepcji doskonalenia jakości usług edukacyjnych
Rozdział V
Społeczno-gospodarcze efekty doskonalenia jakości usług
edukacyjnych w szkolnictwie wyższym
5.1. Wyzwania cywilizacyjne w szkolnictwie wyższym
5.2. Zmiany w doskonaleniu czynników strukturalnych
5.3. Zmiany w doskonaleniu czynników funkcjonalnych i społecznych
5.4. Wpływ jakości usług edukacyjnych na rozwój cywilizacyjny państwa
Zakończenie
Bibliografia
Spis ilustracji i tabel
Summary