Strona głównaHUMANISTYKADziałalność norweskich armatorów w Gdańsku i Gdyni w latach 1919–1939
Nagrody i wyróżnienia

     

Koszyk
...jest pusty

Kategorie
Nowości
Od świtu do zmierzchu. Cmentarze metropolii lwowskiej
Szybki podgląd
150,00 zł
Metody nauczania rachunkowości
Szybki podgląd
55,00 zł
Dobór próby we współczesnych badaniach marketingowych. Podejście ilościowe, jakościowe i mieszane
Szybki podgląd
50,00 zł
Regulacja z perspektywy ekonomii instytucjonalnej i ekonomii behawioralnej na przykł. rynku usług...
Szybki podgląd
80,00 zł
Zarządzanie programami foresight
Szybki podgląd
35,00 zł
Wprowadzenie do antropologii filozoficznej i teologicznej
Szybki podgląd
50,00 zł
Zróżnicowanie flory naczyniowej miasta Stargard (Pomorze Zachodnie) – studium fitogeograficzne
Szybki podgląd
48,00 zł
Efekty sygnalizacji – determinanty reakcji akcjonariuszy na zdarzenia korporacyjne w spółkach publ.
Szybki podgląd
80,00 zł
Potencjał produkcyjny i rynek pracy jako determinanty rozwoju gospodarczego
Szybki podgląd
40,00 zł
Sporządzanie rachunku przepływów pieniężnych uczelni publicznej
Szybki podgląd
50,00 zł
Polecamy
Tradycje sportów konnych w Polsce do 1939 roku
Szybki podgląd
170,00 zł
Od świtu do zmierzchu. Cmentarze metropolii lwowskiej
Szybki podgląd
150,00 zł
Ludwig Wilhelm Brüggemann. Opis miasta Szczecina
Szybki podgląd
40,00 zł
Sporządzanie rachunku przepływów pieniężnych uczelni publicznej
Szybki podgląd
50,00 zł
Informacje
Szukaj treści

Wpisz szukaną frazę


Wyszukiwanie zaawansowane

Działalność norweskich armatorów w Gdańsku i Gdyni w latach 1919–1939

65,00 zł

Autor/Redaktor: Jordan Siemianowski
EAN: 9788379723454
ISBN/ISSN: 978-83-7972-345-4
Produkt dostępny (3 egz.)
Waga:0.65 kg
Sprawdź koszty wysyłki

Koszty dostawy tego produktu

Format:
Oprawa:
Język:

Ilość:egz.

Rok wydania 2020


Norwegia od lat była i nadal jest potęgą w dziedzinie żeglugi morskiej. Głównym 
czynnikiem, który wywarł zasadniczy wpływ na morski charakter Norwegii jest
specyficzne położenie oraz ukształtowanie tego kraju oblanego z trzech stron morzem,
z ponad 21 tys. km linii brzegowej1. Do rozwijania żeglugi morskiej zachęcały
Norwegów wysokie góry i wąskie doliny, które nie sprzyjały wewnętrznemu
transportowi. Brak przypływów morskich skłaniał do zakładania portów z głęboką wodą,
zaś licznie rozsiane wyspy szerowe do uprawiania żeglugi kabotażowej. Wymienione
warunki geograficzne sprawiły, że ponad 50% norweskiej populacji żyło i żyje nadal na
wybrzeżu, bądź na małych przybrzeżnych wyspach. Znaczenie morza w dziejach Norwegii,
jak również norweskiej floty handlowej, szczególnie widoczne jest w najnowszej historii.
Państwo to odzyskawszy w 1905 roku niepodległość zadbało jednocześnie o obsadzenie
sieci placówek konsularnych własnymi urzędnikami, usprawniając w ten sposób działalność
norweskiej żeglugi morskiej, a także handlu morskiego. Dodajmy, że w latach
1905–1939 w 18 rządach Norwegii urzędy premiera pełniło trzech armatorów, przy czym
Gunnar Knudsen dwukrotnie, zaś Johan Ludwig Mowinckel aż trzykrotnie.
 
W niniejszej monografii autor postawił sobie zadanie wypełnienia luki badawczej, która
istnieje nadal pomimo ukazania się kilku publikacji dotyczących omawianego zagadnienia
(patrz Stan badań). Przeprowadzenie dokładnej analizy umożliwiła mi wykonana
szczegółowo kwerenda w archiwach proweniencji norweskiej, polskiej oraz angielskiej,
o czym będzie jeszcze mowa. Wykorzystanie oraz porównanie tych materiałów dla
prezentowanego tematu uczyniono po raz pierwszy w tak szerokim zakresie. Niewątpliwie
wartość poniższej pracy podnoszą także liczne diagramy. Niestety źródła, na których
bazują niniejsze zestawienia nie są kompletne. Rejestry wejść i wyjść statków do portu
gdańskiego nie uwzględniają masy ładunków, a ponadto często zawierają mylne nazwy
armatorów oraz statków. W dodatku rejestr wyjść statków za lata 1913–192217 nie
obejmuje krótkiego okresu od 27 stycznia 1922 roku do 7 marca 1922 roku. Co więcej,
wykonana kwerenda w Archiwum Państwowym w Gdańsku wykazała brak zestawienia
wejść statków do portu gdańskiego w okresie od 1 stycznia 1927 roku do 30 kwietnia
1929 roku.
  
                                                                                                         
                                                                                                                     
                                                                                                                Ze wstępu



 

ROZDZIAŁ 1

Związki żeglugowe Norwegii z portami bałtyckimi i rozwój norweskiej floty

handlowej

1.1. Związki żeglugowe Norwegii z portami bałtyckimi do 1905 roku

1.2. Po odzyskaniu niepodległości

1.3. Okres międzywojenny

 

ROZDZIAŁ 2

Polsko-norweskie plany wykorzystania norweskich armatorów w obsłudze

portu gdańskiego
w latach 1919–1920

2.1. Sytuacja gospodarcza Polski i Norwegii po zakończeniu pierwszej wojny światowej

2.2. Polsko-norweskie rozmowy w Paryżu | 55

2.3. Plany polsko-norweskiej współpracy żeglugowej a misja gospodarcza Samuela

Eydego

2.4. Misja Richarda Ottera i Gabriela Smitha w Gdańsku w 1920 roku

 

ROZDZIAŁ 3

Działalność Det Bergenske Dampskibsselskab w Gdańsku i Gdyni w latach

1920–1939

3.1. Uwagi wstępne

3.2. Nawiązanie kontaktów Det Bergenske Dampskibsselskab z Gdańskiem i Gdynią

3.3. Działalność armatorska Det Bergenske Dampskibsselskab w portach polskiego

obszaru celnego w latach 1920–1930

3.4. Bergenske-Stavangerske Ostersjolinjen

3.5. Det Norske Syd-Amerika Linje

3.6. Inne przedsięwzięcia armatorskie Det Bergenske Dampskibsselskab w Gdańsku

3.7. Likwidacja „Bergenske”

 

ROZDZIAŁ 4

Polskie Towarzystwo Żeglugi Morskiej „Sarmacja”

4.1. Powstanie Towarzystwa Żeglugi Morskiej „Sarmacja” spółki z o. o. w Krakowie

4.2. Nawiązanie współpracy Polskiego Towarzystwa Żeglugowego „Sarmacja”

z Det Bergenske Dampskibsselskab i Walford Baltic Transports Ltd.

4.3. Współpraca Polskiego Towarzystwa Żeglugi Morskiej „Sarmacja” SA

z Bergenske Baltic Transports Ltd.

 

ROZDZIAŁ 5

Wilhelm Wilhelmsen a transporty bawełny do Gdańska i Gdyni

5.1. Rozwój armatora Wilhelm Wilhelmsen i pierwsze transporty bawełny do Gdańska

5.2. Pierwsze kontakty Wilhelma Wilhelmsena z portami w Gdańsku i Gdyni

do 1925 roku

5.3. Utworzenie Gulf Gdynia Line

5.4. Działalność Wilhelma Wilhelmsena w portach w Gdańsku i Gdyni

 

ROZDZIAŁ 6

Gunstein Stray & Sonn

6.1. Wspołpraca Gunstein Stray & Sonn z Bergenske Baltic Transports Ltd.

6.2. Nawiązanie wspołpracy Gunstein Stray & Sonn z Polską Agencją Morską

6.3. Wspołpraca Gunstein Stray & Sonn z Polską Agencją Morską w latach 1933–1936

6.4. Kryzys i próby ratowania Vore-Line

 

ROZDZIAŁ 7

Usługi maklerskie i spedycyjne

7.1. Działalność maklerska

7.2. Działalność spedycyjna

7.2.1. „Bergford” Holz–Speditions und Lager G.m.b.H.

7.2.2. „Berghof ” Lager und Warrant G.m.b.H.

7.2.3. Polski Lloyd SA

7.2.4. C. Hartwig SA

7.2.5. Działalność „Bergtrans” Towarzystwo Żeglugowe Spółka z o.o.

 

ROZDZIAŁ 8

Pozostałe formy stosunków żeglugowych norweskich armatorów

z portami w Gdańsku
i Gdyni

8.1. Problem eksportu polskiego węgla do Norwegii

8.2. Linie czy trampy?

8.3. Budowa norweskich statków w gdańskich stoczniach oraz sprzedaż norweskich

statków dla polskich armatorów

 

Zakończenie

 

Aneks. Wykaz norweskich firm importujących polski węgiel

Wykaz skrótów

Wykaz źródeł i opracowań

Indeks osobowy

Spis tabel

Spis diagramów i wykresów

 

 

Ilość stron 385
Rok wydania 2020

Dla tego produktu nie napisano jeszcze recenzji!

Napisz recenzję
Sprzedaż i marketing

                
        Dariusz Stawiński
           (91) 444 20 06 
    dariusz.stawinski@usz.edu.pl


       Magdalena Szarmach 
           (91) 444 20 09
magdalena.szarmach@usz.edu.pl

 

IBUK.PL

SWSW
Promocje
Ośrodki subregionalne w Polsce
Szybki podgląd
45,00 zł 37,00 zł
Aktywność innowacyjna przedsiębiorstw sektora MSP w woj. zachodniopomorskim. Nakłady, determinanty..
Szybki podgląd
40,00 zł 32,00 zł
Dziennik Juliusza Zdanowskiego, Tom I, 22 VI 1915-29 IV 1917
Szybki podgląd
59,00 zł 50,00 zł
A Guide to Harpacticoid Copepods (Copepoda, Harpacticoida) of the Southern Baltic Sea
Szybki podgląd
35,00 zł 28,00 zł
Na początku Kunstmann wymyślił sobie Kulmową... H. Kunstmann – J. Kulmowa Listy 1966–2009
Szybki podgląd
99,00 zł 59,00 zł
Ekwiwalenty w słownikach zniemczających i spolszczających na podstawie prac E. Engela i ...
Szybki podgląd
45,00 zł 37,00 zł
Wybrane zagadnienia z prognozowania
Szybki podgląd
45,00 zł 33,00 zł
Mosty nad granicą. Polsko-Niemiecka Nagroda Dziennikarska w latach 1997–2015
Szybki podgląd
78,75 zł 49,00 zł
Jezus zwany Mesjaszem, co się tłumaczy Chrystus (MtShemTob 1,17) Socjoretoryczna analiza Ewangelii
Szybki podgląd
60,00 zł 54,00 zł
Autor

Inne produkty

Bestsellery
Powiadomienia

Działalność norweskich armatorów w Gdańsku i Gdyni w latach 1919–1939

Znajdziesz nas:
Znajdziesz nas:
sklep internetowy Kontakt z nami
Newsletter
Przejdź do panelu Kreator
Akceptuję
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
Akceptuję