Publikacja dostępna też w 
Rok wydania 2018
O postrzeganiu dziecka jako artysty, o dziecięcej wyobraźni twórczej stanowiącej ważny
instrument wychowawczy, pozwalający dziecku pełnić określone funkcje życiowe pisano
wielokrotnie. Sztuka dla dziecka traktowana jako najwyższa wartość etyczna, narzędzie
poznawania świata, czynnik autokreacji i estetycznej samowiedzy stanowi z całą pewnością
symbol wielkości człowieka. To dzięki niej ujawniają się humanistyczne dyspozycje
człowieka: wrażliwość estetyczna, wyobraźnia, indywidualność twórcza. [...]
Czytanie i komentowanie dzieł sztuki uczy dziecko postrzegania świata za pomocą
zmysłów, daje szansę na rozwój w sferze intelektualnej, emocjonalnej, uczy empatii,
a przede wszystkim uczy dzielności etycznej i dianoetycznej. Ta pierwsza jest skutkiem
przyzwyczajenia, ta druga jest owocem nauki, wymaga doświadczenia i czasu.
Obie Arystotelesowskie intelektualne „dzielności” pozostają w etymologicznym związku
z „dziełem” sztuki, z jego wartością i funkcją, którą dzieło spełnia. W naturalny sposób
łączą się więc z fenomenem języka sztuki doświadczanego na różne sposoby.
Aby tak się stało, sztuka – tak jak baśń i poezja – powinna się pojawiać w najwcześniejszym
okresie życia człowieka jako czynnik rozwijania wrażliwości, aktywności i wyobraźni.
Wiedziała o tym doskonale Romana Kaszczyc z Barlinka...
Urszula Chęcińska
Urszula Chęcińska
Dziecko i sztuka we wczesnej edukacj i. Ars longa, vita brevis (1)
1. O wielowymiarowości sztuki, projektowaniu pedagogicznym i plastycznych
talentach
Wiesław Andrukowicz
Sztuka, piękno, twórczość i dziecko
Hanna Krauze-Sikorska
Wielowymiarowość artystycznej twórczości – dziecko w poszukiwaniu
mikro- i makroświata
Radmila Burkovičová
Projektowanie pedagogiczne jako proces twórczy nauczycielki przedszkola
Beata Marcinkowska
Rozwijanie percepcji siebie i świata u dzieci w wieku wczesnoszkolnym – propozycja
aktywności plastycznych inspirowanych dziełami sztuki
Agnieszka Łagoda
O potrzebie wychowania do twórczości ucznia we wczesnej edukacji – refleksja
o inwestycji w uczniowskie talenty i uzdolnienia
2. O edukacji muzycznej dziecka. Od rytmiki Jaques-Dalcroze’a do metody Suzuki
Ewa Szatan
Interpretacje ruchowe muzyki instrumentalnej i wokalnej w edukacji muzycznej dziecka
Joanna Szczyrba
Rozwijanie postawy twórczej dziecka w zakresie edukacji muzycznej.
Studium teoretyczne
Mikołaj Materne
Szczecińska filharmonia w malarskich impresjach dzieci
Mirosław Kordowski
Sztuka dla dzieci w ramach edukacji artystycznej w orkiestrze dętej
3. O myśleniu metaforycznym, humorze dziecięcym i japońskich bajkach
Monika Wiśniewska-Kin
Dźwiękiem malowane, słowem poruszane, czyli o wyzwalaniu dziecięcego myślenia
metaforycznego
Jolanta Bonar
Humor w twórczości dzieci
Kinga Łapot-Dzierwa
Tekst literacki jako źródło inspiracji do twórczości plastycznej dziecka
Agnieszka Materne
„Japońskie bajki”. Twórczość plastyczna niekoniecznie dla dzieci
4. O wychowaniu do twórczości. Ku homo artifex…
Joanna Belzyt
Polska baśń ludowa – warsztat twórczości
Agnieszka Materne
Dziecko i sztuka w pedagogiczno-artystycznej refleksji Władysława Lama
Urszula Chęcińska
Dziecko i sztuka we wczesnej edukacji. Ars longa, vita brevis (2)