Nagrody i wyróżnienia
   

     

Koszyk
...jest pusty

Kategorie
Nowości
Polecamy
Informacje
Szukaj treści

Wpisz szukaną frazę


Wyszukiwanie zaawansowane
Nowość

Fenomen fado na przykładzie Polski

50,00 zł

Autor/Redaktor: Nina Pielacińska
EAN: 9788379722259
ISBN/ISSN: 978-83-7972-225-9
Produkt dostępny (12 egz.)
Waga:0.25 kg
Sprawdź koszty wysyłki

Koszty dostawy tego produktu

Format:
Oprawa:
Język:

Ilość:egz.

Rok wydania 2018



Fado jest jednym z najbardziej charakterystycznych elementów kultury portugalskiej. Stanowi fenomen artystyczny o złożonej i fascynującej strukturze. Istnieje wiele teorii związanych z pochodzeniem tego gatunku, większość badaczy skłonna jest jednak uważać, że fado narodziło się w Lizbonie w XIX wieku, przechodząc długą drogę z najuboższych warstw społecznych do arystokratycznych salonów. Określane często jako najczystsza ekspresja portugalskiej duszy i tożsamości narodowej, uznawane jest obecnie za kulturowy symbol Portugalii, wzbudzając coraz większe zainteresowanie zarównowśród samych Portugalczyków, jak też w wielu innych krajach, a od niedawna również i w Polsce. (…)

Głównym celem badawczym niniejszej monografii jest przedstawienie kompleksowej analizy zjawiska fado w Polsce, która obejmuje systematyczny opis zarówno poetyki jak i performance’u. W książce przedstawiono ogólną charakterystykę gatunku w kontekście  historycznym i teoretycznym. Podjęto się również próby określenia nurtu Novo Fado , jego miejsca względem tradycji folkloru Lizbony, a także ustalenia jakie czynniki wpływają obecnie na internacjonalizację i międzynarodowe uznanie tej formy.






1. Fado w perspektywie historycznej

1.1. Geneza i etapy rozwoju fado na przestrzeni XIX−XX wieku

1.1.1. Folklor miejski Lizbony do 1930 roku

1.1.2. Amália Rodrigues

1.1.3. Madredeus

 

2. Fenomen fado w świetle rozważań teoretycznych 

2.1. Typologie – budowa i rodzaje portugalskich pieśni fado

2.1.1. Typologia pieśni fado ze względu na budowę stroficzną

2.1.2. Typologia pieśni fado ze względu na formę muzyczną

2.1.3. Typologia pieśni fado ze względu na miejsce powstania

2.2. Cechy dystynktywne fado

2.2.1. Warstwa tekstualna pieśni fado

2.2.1.1. Pieśń jako gatunek literacki i muzyczny

2.2.1.2. Autorstwo a wykonawstwo pieśni fado

2.2.1.3. Dominanty tematyczne pieśni fado

2.2.2. Akompaniament

2.2.3. Performance

2.2.3.1. Sposoby śpiewania

2.2.3.2. Gestyka i strój

2.2.3.3. Scenografia

2.2.3.4. Relacja „interpretator–publiczność”

2.3. W stronę nowej definicji

 


3.
 Poetyka oraz performance w fado portugalskim i polskim.

    Studium analityczno-porównawcze

3.1. Sylwetki pieśniarzy

3.2. Twórczość artystów polskiego fado

3.2.1. Marzena Nieczuja Urbańska

3.2.2. Joao de Sousa & Fado Polaco

3.2.3. Kinga Rataj

3.2.4. Natalia Juśkiewicz

 

4. Novo Fado
– odrodzenie gatunku i przezwyciężenie tradycji 

4.1. Nowe kierunki rozwoju portugalskiego fado

4.2. Novo Fado w perspektywie polskiej

4.2.1. Polskie fado wobec definicji

4.2.2. Obecność fado we współczesnej kulturze polskiej

4.3. Fado w innych krajach

 

 

Wnioski 

Summary 

Streszczenie 

Bibliografia

 

Ilość stron 251
Rok wydania 2018

Dla tego produktu nie napisano jeszcze recenzji!

Napisz recenzję
Sprzedaż i marketing

                
        Dariusz Stawiński
           (91) 444 20 06 
dariusz.stawinski@univ.szczecin.pl


       Magdalena Szarmach 
           (91) 444 20 09
wydawnictwo@univ.szczecin.pl

 

IBUK.PL

SWSW
Promocje
Autor

Inne produkty

Bestsellery
Powiadomienia

Fenomen fado na przykładzie Polski

Znajdziesz nas:
Znajdziesz nas:
sklep internetowy Kontakt z nami
Newsletter
Akceptuję
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.