Rok wydania 2019
Podjęta przez Autorów problematyka jest ważna i aktualna. Internacjonalizacja
i globalizacja gospodarki, niezwykle szybkie tempo postępu naukowo-technicznego,
zmiany demograficzne i społeczne, inne zmiany zachodzące w otoczeniu
przedsiębiorstw, wpływają w dużym stopniu na zmianę uwarunkowań funkcjonowania
i rozwoju współczesnych przedsiębiorstw. Nasilenie zmian w otoczeniu przedsiębiorstw
wiąże się z realizacją koncepcji gospodarki 4.0, z którą mamy obecnie do czynienia.
To powoduje, iż przedsiębiorstwa i kadra menedżerska musi nieustannie analizować
rodzaj i charakter tych zmian, oraz wdrażać takie modele biznesu, które pozwalają
utrzymać i kształtować przewagę konkurencyjną przedsiębiorstw. Z tego założenia
wyszli Autorzy monografii, podejmując się realizacji ambitnego celu, jakim była
identyfikacja charakterystycznych uwarunkowań współczesnych organizacji
w warunkach gospodarki 4.0 i adekwatnych dla nich nowych form działania
i modeli biznesowych.
Należy podkreślić, iż pomimo, że literatura naukowa w Polsce z zakresu modeli
biznesu jest dość obszerna, to jednak brak jest opracowań kompleksowych
omawiających zarówno uwarunkowania, jak formy i modele działania przedsiębiorstw.
Recenzowana monografia wnosi nowe wątki i wypełnia słabiej rozpoznane pola
badawcze w tym obszarze. Autorzy monografii nie koncentrowali się wyłącznie
na teoretycznym ujęciu omawianej problematyki, ale używając języka teorii i praktyki
– ilustrują powiązania pomiędzy pojęciami a rzeczywistymi formami i modelami
biznesu, przedstawiając ciekawe przypadki opisujące sytuacje zaczerpnięte z życia
współczesnych organizacji.
Z recenzji prof. dr hab. Krystyny Poznańskiej,
Szkoła Główna Handlowa
Profesor Marii Białasiewicz – w kilkudziesięciolecie pracy naukowej,
dydaktycznej i organizacyjnej na Wydziale Nauk Ekonomicznych i Zarządzania
Uniwersytetu Szczecińskiego
Rozdział 1
Uwarunkowania funkcjonowania i rozwoju przedsiębiorstw we współczesnej
gospodarce (Katarzyna Kozioł-Nadolna, Malwina Szczepkowska)
1.1. Gospodarka 4.0 – istota, założenia, perspektywy
1.2. Determinanty rozwoju przedsiębiorstw w gospodarce 4.0
Rozdział 2
Model biznesowy w zarządzaniu przedsiębiorstwem (Karolina Beyer)
2.1. Model biznesowy – ujęcie teoretyczne
2.2. Innowacyjność modeli biznesowych
2.3. Model biznesowy a strategia przedsiębiorstwa
2.4. Wybrane rodzaje modeli biznesowych
2.5. Metody analizy modelu biznesowego
Business model canvas
Trójkąt modelu biznesu
Rozdział 3
Wiedza w zarządzaniu przedsiębiorstwem (Karolina Beyer,
Barbara Czerniachowicz)
3.1. Istota, cechy i rola wiedzy w przedsiębiorstwie
3.2. Istota zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie
3.3. Procesy, subprocesy i strategie zarządzania wiedzą w organizacji
3.4. Współczesne przedsiębiorstwa jako organizacje wiedzy
Rozdział 4
Organizacja ucząca się (Karolina Beyer, Barbara Czerniachowicz)
4.1. Teoretyczne założenia organizacji uczącej się
4.2. Kapitał ludzki w organizacji uczącej się
4.3. Budowanie organizacji uczącej się
4.4. Korporacja X jako organizacja ucząca się. Case study
Wybrane elementy kształtowania organizacji uczącej się na przykładzie
korporacji X
Kapitał ludzki w organizacji uczącej się na przykładzie korporacji X
Rozdział 5
Sieci przedsiębiorstw oraz strategie ich tworzenia
(Anna Wieczorek-Szymańska, Malwina Szczepkowska)
5.1. Gospodarka sieciowa
5.2. Sieci międzyorganizacyjne
5.3. Korzyści i zagrożenia wynikające z funkcjonowania przedsiębiorstw
w sieciach międzyorganizacyjnych
5.4. Formy tworzenia sieci międzyorganizacyjnych
Rozdział 6
Wirtualizacja działalności współczesnych organizacji (Wojciech Leoński)
6.1. Motywy powstawania organizacji wirtualnych
6.2. Pojęcie „organizacja wirtualna”
6.3. Cechy organizacji wirtualnej
6.4. Klasyfikacja organizacji wirtualnych
6.5. Zalety i wady wirtualizacji organizacji
Rozdział 7
Organizacja fraktalna (Anna Wieczorek-Szymańska)
7.1. Koncepcja organizacji fraktalnej
7.2. Struktura organizacji fraktalnej
7.3. Korzyści i problemy wynikające z funkcjonowania organizacji fraktalnej
7.4. Koncepcja organizacji fraktalnej w praktyce
Rozdział 8
Przedsiębiorstwo społecznie odpowiedzialne (Wojciech Leoński)
8.1. Wprowadzenie do problematyki społecznej odpowiedzialności biznesu
8.2. Istota społecznej odpowiedzialności biznesu
8.3. Główne narzędzia CSR w przedsiębiorstwie
8.4. Koszty stosowania CSR i wynikające z tego korzyści
Rozdział 9
Model otwartej innowacji (Katarzyna Kozioł-Nadolna)
9.1. Wprowadzenie
9.2. Ewolucja modeli procesów innowacyjnych – od liniowego do złożonego
9.3. Od zamkniętego do otwartego modelu innowacji
9.4. Istota otwartych innowacji
9.5. Przyszłość otwartych innowacji
Rozdział 10
W kierunku nowoczesnej organizacji – studium przypadków
(Anna Wieczorek-Szymańska)
10.1. Case study przedsiębiorstwa X
10.1.1. . Charakterystyka przedsiębiorstwa X
10.1.2. .Odpowiedzi udzielone w ankiecie Inteligentne przedsiębiorstwo
10.1.3. .Analiza i interpretacja wyników
10.2. Case study przedsiębiorstwa Y
10.2.1. .Charakterystyka przedsiębiorstwa Y
10.2.2. .Odpowiedzi udzielone w ankiecie Inteligentne przedsiębiorstwo
10.2.3. .Analiza i interpretacja wyników
10.3. Case study przedsiębiorstwa Z
10.3.1. .Charakterystyka przedsiębiorstwa Z
10.3.2. .Odpowiedzi udzielone w ankiecie Inteligentne przedsiębiorstwo
10.3.3. .Analiza i interpretacja wyników
10.4. Case study przedsiębiorstwa A
10.4.1. .Charakterystyka przedsiębiorstwa A
10.4.2. .Odpowiedzi udzielone w ankiecie Inteligentne przedsiębiorstwo
10.4.3. .Analiza i interpretacja wyników
10.5. Case study przedsiębiorstwa B
10.5.1.. Charakterystyka przedsiębiorstwa B
10.5.2.. Odpowiedzi udzielone w ankiecie Inteligentne przedsiębiorstwo
10.5.3.. Analiza i interpretacja wyników
10.6. Podsumowanie
Bibliografia
Spis rysunków i tabel