Rok wydania 2020
W monografii, którą oddajemy do rąk czytelników, podjęto istotną problematykę
zjawiska cyfryzacji oraz jej wpływu na kluczowe sfery życia społecznego
i gospodarczego.
Punktem wyjścia rozważań stało się wyjaśnienie pojęcia informacji, która od dawna
jest traktowana jako dobro stanowiące podstawowy zasób i kluczową kategorię
ekonomiczną. Ponadto wskazano, że wiedza, informacja i innowacyjność stanowią
współcześnie strategiczny zasób każdego podmiotu gospodarczego i instytucji. Elementy
te decydują o jego pozycji konkurencyjnej, przetrwaniu, a przede wszystkim rozwoju.
W dalszej części monografii skoncentrowano się na zagadnieniach e-commerce.
Należy wskazać, że w ciągu ostatnich kilkunastu lat ta sfera gospodarki charakteryzuje
się dynamicznym wzrostem. Zwrócono szczególną uwagę na znajomość zachowań
nabywców, które pozwalają na generowanie wysokiej wartości dla klienta. Następnie
odniesiono się do determinant ryzyka, wpływającego na kształtowanie wirtualnych
łańcuchów dostaw. Ponadto wskazano, że zarządzanie łańcuchem dostaw pozwoli nie tylko
podnieść jakość świadczonych usług, ale uchroni także uczestników tego łańcucha przed
potencjalnymi stratami finansowymi. Istotnym problemem, który nie jest jeszcze do końca
dostrzegany, są kwestie dotyczące ryzyk i zagrożeń związanych z nowymi technologiami
cyfrowymi. W monografii odniesiono się do negatywnych skutków i zagrożeń,
wynikających z korzystania przez pracowników z technologii teleinformatycznych.
Wskazuje się na istotę świadomości, która jest niezbędna do minimalizowania
negatywnego wpływu. W ostatniej części monografii przedstawiono powiązania między
stanem infrastruktury a poziomem i przyrostem tzw. klasy kreatywnej w regionach.
Dokonano oceny znaczenia postępu infrastrukturalnego regionu jako czynnika
determinującego rozwój klasy kreatywnej i sektora kreatywnego na poziomie lokalnym.
Wszystkie zaprezentowane w monografii treści mają charakter sygnalny, stanowiący punkt
wyjścia do szerszych rozważań nad problemami, z którymi musi się zmierzyć zarówno
cyfrowa gospodarka, jak i społeczeństwo.
Wstęp
ROZDZIAŁ 1
Maciej Czaplewski, Piotr Ładny
Informacja jako dobro ekonomiczne
ROZDZIAŁ 2
Zbigniew Żebrucki, Katarzyna Dohn
Koncepcyjny model oceny stopnia zadowolenia klienta rynku e-commerce
ROZDZIAŁ 3
Małgorzata Dendera-Gruszka, Ewa Kulińska, Dariusz Masłowski
Determinanty ryzyka charakteryzujące wirtualne łańcuchy dostaw
ROZDZIAŁ 4
Sławomir Kotylak
Oddziaływanie zmian infrastrukturalnych w regionie na klasę kreatywną