Publikacja dostępna też w 
Rok wydania 2019
Celem naukowym prezentowanej monografii jest identyfikacja zmian w handlu zagranicznym Polski, to jest obrotów towarowych i usługowych w ujęciu regionalnym (województw), oraz próba oceny znaczenia regionów w handlu zagranicznym. W pracy pojęcia województwo i region są tożsamei używane wymiennie.
W monografii postawiono dwa cele badawcze:
– zidentyfikowanie roli i znaczenia handlu zagranicznego poszczególnych regionów w polskim handlu zagranicznym,
– dokonanie oceny znaczenia polskiego handlu zagranicznego w ujęciu województw.
Zakres terytorialny zadania badawczego dotyczy całego obszaru Polski, a dokładnie analizowanego z poziomu województw.
Zakres czasowy badań obejmuje lata 2010–2015. Analizy dotyczące kolejnych lat nie zostały uwzględnione w monografii ze względu na brak danych lub dostępność porównywalnych danych statystycznych, poza kilkoma wyjątkami. Zakres rzeczowy badań ujmuje zagadnienia teoretyczne z zakresu handlu zagranicznego oraz rezultaty badań empirycznych z obszaru polskiego handlu zagranicznego w ujęciu regionalnym. Uwagę skoncentrowano głównie na:
– identyfikacji zmian w polskim handlu zagranicznym towarami w ujęciu regionalnym,
– analizie zmian w regionalnych obrotach usługowych z zagranicą,
– ocenie znaczenia regionów w polskim handlu zagranicznym towarami i usługami,
– identyfikacji trudności w realizacji celów badawczych.
Ze wstępu
Rozdział I
Handel zagraniczny – podstawowe pojęcia i znaczenie
1.1. Handel zagraniczny – definicje i istota
1.2. Formy handlu zagranicznego
1.2.1. Charakterystyka ogólna
1.2.2. Eksport
1.2.3. Import
1.2.4. Pozostałe formy handlu zagranicznego
1.3. Rola i znaczenie handlu zagranicznego w rozwoju gospodarczym
Rozdział II
Handel zagraniczny Polski
2.1. Ogólna charakterystyka obrotów towarowych
2.2. Ogólna charakterystyka obrotów usługami
Rozdział III
Polski handel zagraniczny w ujęciu regionalnym
3.1. Znaczenie handlu zagranicznego dla regionów
3.2. Handel zagraniczny towarami w ujęciu regionalnym
3.2.1. Eksport towarów
3.2.2. Import towarów
3.2.3. Saldo obrotów towarowych
3.3. Handel zagraniczny usługami w ujęciu regionalnym
3.3.1. Eksport usług
3.3.2. Import usług
3.3.3. Saldo obrotów usługowych
Rozdział IV
Rola regionów w handlu zagranicznym i rozwoju gospodarczym Polski
4.1. Rola handlu zagranicznego na poziomie województw w rozwoju gospodarczym Polski
– problemy metodyczne
4.2. Rola eksportu towarów na poziomie województw w rozwoju gospodarczym Polski
4.2.1. Relacja eksportu względem produktu krajowego brutto
4.2.2. Eksport na 1 mieszkańca
4.2.3. Relacja eksportu względem produkcji sprzedanej przemysłu
4.2.4. Działalność eksportowa podmiotów gospodarczych
4.3. Rola importu towarów na poziomie województw w rozwoju gospodarczym Polski
4.3.1. Relacja importu względem produktu krajowego brutto
4.3.2. Import na 1 mieszkańca
4.3.3. Relacja importu względem produkcji sprzedanej przemysłu
4.3.4. Działalność importowa podmiotów gospodarczych
4.4. Rola eksportu usług na poziomie województw w rozwoju gospodarczym Polski
4.4.1. Udział wartości eksportu usług w eksporcie ogółem
4.4.2. Relacja eksportu względem produktu krajowego brutto
4.4.3. Eksport na 1 mieszkańca
4.4.4. Działalność eksportowa podmiotów gospodarczych
4.5. Rola importu usług na poziomie województw w rozwoju gospodarczym Polski
4.5.1. Udział wartości importu usług w imporcie ogółem
4.5.2. Relacja importu względem produktu krajowego brutto
4.5.3. Import na 1 mieszkańca
4.5.4. Działalność importowa podmiotów gospodarczych
Podsumowanie i wnioski
Spis literatury
Spis tabel
Spis rysunków