Rok wydania 2021
Społeczna odpowiedzialność biznesu jest definiowana jako styl prowadzenia przedsiębiorstwa w taki sposób, aby osiągnąć równowagę pomiędzy efektywnością przedsiębiorstwa i jego rentownością a interesem społecznym. To koncepcja, zgodnie z którą organizacje dobrowolnie uwzględniają problematykę ekologiczną i społeczną w swojej działalności komercyjnej i stosunkach z zainteresowanymi stronami. Społeczna odpowiedzialność biznesu jest dążeniem do dobrobytu społecznego z uwzględnieniem oczekiwań interesariuszy i zachowaniem zgodności z prawem oraz normami zachowań. Podmiot gospodarczy dobrowolnie zobowiązuje się do etycznego oraz przejrzystego prowadzenia działalności gospodarczej zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Społeczna odpowiedzialność biznesu stanowi odpowiedź przedsiębiorstw na wymogi zrównoważonego rozwoju i jest wzajemną interakcją między organizacjami a ich otoczeniem ekonomicznym, społecznym oraz środowiskowym. Współcześnie społeczna odpowiedzialność biznesu, utożsamiana ze zrównoważonym rozwojem, rozumiana jest szerzej, jako wzrost wartości przedsiębiorstwa, zysk, dbałość o środowisko naturalne, zachowania etyczne, otwartość na potrzeby społeczności lokalnych oraz grup pracowniczych.
Autorzy wyrażają przekonanie, że przedstawione w niniejszej monografii rozważania dotyczące informacyjnej funkcji rachunkowości z perspektywy społecznej odpowiedzialności biznesu staną się istotnym przyczynkiem do dyskusji nad przyszłym modelem prowadzenia rachunkowości zgodnie z koncepcją zrównoważonej działalności przedsiębiorstw. Monografia powstała z myślą zarówno o środowisku akademickim – pracownikach naukowych, doktorantach, studentach, jak również o przedstawicielach praktyki gospodarczej.
Ze wstępu
Rozdział 1
Rola i znaczenie informacji oraz użytkowników informacji z perspektywy
społeczno-gospodarczego rozwoju przedsiębiorstw
1.1. Informacje finansowe i niefinansowe w działalności przedsiębiorstwa
1.2. Użytkownicy informacji oraz ewolucja ich potrzeb informacyjnych
1.3. Księgowy jako kreator oraz użytkownik informacji o społecznej odpowiedzialności
biznesu
Rozdział 2
Rachunkowość społecznej odpowiedzialności biznesu
2.1. Koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu i jej obszary
2.2. Rachunkowość jako system informacyjny przedsiębiorstwa
2.3. Rachunkowość społeczna
Rozdział 3
Sprawozdanie finansowe w kontekście społecznej odpowiedzialności biznesu
3.1. Istota oraz zakres sprawozdania finansowego
3.2. XBRL jako narzędzie raportowania finansowego
3.3. Walory informacyjne sprawozdania finansowego – teoria a praktyka gospodarcza
Rozdział 4
Raportowanie niefinansowe z perspektywy społecznej odpowiedzialności biznesu
4.1. Informacje niefinansowe jako element raportu rocznego
4.2. Ramy prawne dla raportowania niefinansowego
4.3. Raportowanie zintegrowane jako produkt finalny rachunkowości społecznej
Rozdział 5
Ocena treści raportów niefinansowych wybranych spółek giełdowych w Polsce
z perspektywy społecznej odpowiedzialności biznesu – wyniki badań
empirycznych
5.1. Cel i metodyka badania
5.2. Analiza treści raportów niefinansowych wybranych spółek giełdowych w kontekście
społecznej odpowiedzialności biznesu
5.3. Wyniki końcowe z przeprowadzonego badania raportów niefinansowych wybranych
spółek giełdowych – wnioski i rekomendacje
Zakończenie
Bibliografia
Spis rysunków i tabel
O Autorach