Publikacja dostępna też w 
Rok wydania 2020
Pomysł napisania tej książki dojrzewał wiele lat, natomiast impuls do jego urzeczywistnienia zrodził się w trakcie przygotowań do corocznych wykładów w ramach „Warsztatów metodologicznych” organizowanych w Wisełce przez Andrzeja J. Sowińskiego. Ich uczestnicy przekonali mnie, by zaprezentować je w bardziej całościowej formule. Wcześniej przez kilka lat brałem udział w podobnych seminariach organizowanych przez Janusza Gniteckiego oraz Zbigniewa Kwiecińskiego i Lecha Witkowskiego, w międzyczasie kilka lat współpracowałem również ze Sławomirem Sztobrynem. Zebrane doświadczenia, własne badania, jak również opublikowane artykuły, skłoniły mnie do bardziej intensywnej pracy, której uwieńczeniem miała być książka dotycząca Komplementarnego Pluralizmu Metodologicznego. W tym miejscu chciałbym wyrazić wdzięczność moim naukowym partnerom i przyjaciołom, którzy wspierali mnie i zachęcali do odważnego „płynięcia pod prąd” w poszukiwaniu źródeł i inspiracji.
Ze wstępu
Rozdział 1. Konstytucja nauki wobec kontynuacji i zmiany
Paradygmat
Poznanie
Teoria
Rozdział 2. Geneza epistemologicznej komplementarności
Logika komplementarna
Rdzeń istotowy wobec płynności kategorii
Rozdział 3. Różnica, jedność czy „różnojednia” w ilościowym i jakościowym
podejściu do metodologii
Wartości w nauce
Cztery porządki rzeczywistości
Model Komplementarnego Pluralizmu Metodologicznego
Ścisłość i rozległość badań naukowych
Rozdział 4. Integralny Pluralizm Metodologiczny (IPM) kontra Komplementarny
Pluralizm Metodologiczny (KPM)
Integracja ponad różnicą
Integracja wobec różnicy
Rozdział 5. Diachronia i synchronia metodologiczna
W poszukiwaniu struktury różnych podejść metodologicznych
Zintegrowany (strukturalnie) projekt badawczy
Rozdział 6. Etapy badania i rozwoju naukowego
Preparacja
Realizacja
Ewaluacja
Rozwój naukowy w cyklu życia
Rozdział 7. Strategia retrospektywna
Recepcja zewnętrzna
Analiza
Rozumienie
Definiowanie
Stosowanie
Ocena
Rozdział 8. Strategia deskryptywna
Percepcja zewnętrzna
Formowanie obszaru
Odkrywanie podobieństw
Indeksacja różnic
Weryfikacja wytworów
Wnioskowanie
Rozdział 9. Strategia transgresyjna
Percepcja wewnętrzna
Eksterioryzacja
Interakcja
Synergia
Transformacja
Integracja
Rozdział 10. Strategia prospektywna
Recepcja wewnętrzna
Predyspozycja
Zaangażowanie
Interioryzacja
Preferencja
Waloryzacja
Zakończenie
Bibliografia
Summary