Kolejne wersje ustawy o finansach publicznych wprowadziły do sektora finansów
publicznych audyt wewnętrzny (2002 r.) i kontrolę zarządczą (2010 r.). Pojęcia te są
stosowane również w sektorze biznesowym. W monografii zaprezentowano
rozwiązania teoretyczne i praktyczne, co może przyczynić się do usprawnienia
funkcjonowania audytu wewnętrznego i kontroli zarządczej w jednostkach, w których
są one obowiązujące. Rozwiązania dotyczą w szczególności kontroli zarządczej,
pomiaru ryzyka i zarządzania ryzykiem, organizacji audytu wewnętrznego, etyki
w realizacji zadań kontrolnych i audytorskich, pomiaru dokonań w zakresie usług
publicznych, sporządzania oświadczenia o stanie Kontroli zarządczej, bezpieczeństwa
informacji jednostek realizujących zadania publiczne.
Wstęp
Rozdział 1
Przykłady organizacji kontroli zarządczej
1.1. Audyt wewnętrzny jako narzędzie oceny kontroli zarządczej
(Teresa Kiziukiewicz)
1.2. Organizacja kontroli zarządczej w urzędach gmin
– analiza procedur i sposobu realizacji standardów
(Monika Kaczurak-Kozak)
1.3. Organizacja kontroli zarządczej w jednostkach sektora samorządowego
na przykładzie wybranych samorządowych jednostek budżetowych
(Marzena Rydzewska-Włodarczyk)
1.4. Organizacja kontroli zarządczej w jednostkach samorządu
terytorialnego na przykładzie Starostwa Powiatowego w Słupsku
(Monika Foremna-Pilarska, Ewa Radawiecka)
1.5. Organizacja kontroli zarządczej w jednostkach budżetowych
na przykładzie urzędów skarbowych województwa
zachodniopomorskiego
(Magdalena Frymus)
1.6. Wiarygodność sprawozdań finansowych jako cel kontroli zarządczej
(Piotr Sołtyk)
1.7. Kontrola zarządcza menadżerów funduszy powierniczych
na przykładzie Banku Gospodarstwa Krajowego pełniącego funkcję
Menadżera Zachodniopomorskiego Funduszu Powierniczego JEREMIE
(Hanna Brzezińska)
Rozdział 2
Metody pomiaru ryzyka i zarządzania ryzykiem
2.1. Międzynarodowe standardy zarządzania ryzykiem
(Ewelina Młodzik)
2.2. Terminal LNG w Świnoujściu jako podmiot zarządzania ryzykiem
w obszarze bezpieczeństwa energetycznego Polski
(Marek Jasztal)
2.3. Analiza ryzyka elementem działalności audytu wewnętrznego
w firmie produkcyjno-usługowej
(Joanna Sorokin)
2.4. Ryzyko badania w procesie rewizji sprawozdania finansowego
(Mirosław Adamczyk)
Rozdział 3
Elementy organizacji audytu wewnętrznego
3.1. Kluczowe elementy Komitetu Organizacji Sponsorujących
Komisję Treadwaya
(Agnieszka Burczyc-Witczak)
3.2. Organizacja audytu wewnętrznego w jednostkach samorządu
terytorialnego na przykładzie Gminy Szczecin
(Renata Olkowska)
3.3. Ścieżka audytu dokumentów w przedsiębiorstwie wodociągowo-
-kanalizacyjnym na przykładzie Miejskiego Przedsiębiorstwa
Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w Choszcznie
(Justyna Lisińska)
3.4. Audyt wewnętrzny w opiniach nieekonomistów
(Jarosław Gorący)
Rozdział 4
Aspekt etyczny zadań kontrolnych i audytorskich
4.1. Problemy etycznego postępowania w zakresie kontroli zarządczej
(Kazimierz Sawicki)
4.2. Organizacja i realizacja kontroli zarządczej w wybranych jednostkach
samorządu terytorialnego w aspekcie etycznym
(Ewa Wiktoria Babuśka)
Rozdział 5
Pomiar dokonań w sektorze finansów publicznych
5.1. Pomiar wartości usług publicznych w kontroli zarządczej
(Bartłomiej Nita)
5.2. Zarządzanie przez cele w polskim sektorze finansów publicznych
– diagnoza, problemy i wyzwania w dobie kryzysu
(Agnieszka Skoczylas-Tworek)
5.3. Doświadczenia w budżetowaniu zadaniowym
(Katarzyna Ornatowska)
Rozdział 6
Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej
6.1. Wartości poznawcze i pragmatyczne oświadczenia
o stanie kontroli zarządczej
(Sylwia Łęgowik-Świącik)
6.2. Znaczenie mierników osiągania celów w kontroli zarządczej
(Maria Nieplowicz)
6.3. Wykorzystanie badań ankietowych do oceny funkcjonowania
kontroli zarządczej
(Kazimiera Winiarska, Teresa Kiziukiewicz,
Maria Hass-Symotiuk, Bożena Nadolna)
Rozdział 7
Bezpieczeństwo informacji jednostek
realizujących zadania publiczne
7.1. Nowe obowiązki w zakresie bezpieczeństwa informacyjnego
jednostek realizujących zadania publiczne
(Beata Zaleska, Krzysztof Dziadek)
7.2. Problem obowiązku zapewnienia okresowego audytu wewnętrznego
w zakresie bezpieczeństwa informacji wynikający z wejścia w życie
rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności
(Mariusz Prawicki)