Rok wydania 2019
Celem monografii jest:
- zaprezentowanie modeli finansowania uczelni publicznych w wybranych krajach
europejskich
- przedstawienie nowych zasad finansowania uczelni w Polsce
- objaśnienie roli nakładów na działalność B+R w finansowaniu uczelni wyższych
- wskazanie problemów i propozycji związanych z pomiarem nakładów i kosztów
działalności badawczo-rozwojowej w uczelniach publicznych
- przedstawienie istoty i zasad ustalania kosztów uzyskania przychodów z tytułu praw
autorskich nauczycieli akademickich w świetle regulacji i interpretacji prawnych,
w szczególności unormowań podatkowych
- wskazanie możliwych rozwiązań udokumentowania oraz wartościowania działalności
zatrudnionych na uczelniach nauczycieli akademickich, które dostosują wartość
wypłacanych wynagrodzeń za dzieła powstałe w ramach pracy etatowej w sposób
umożliwiający akceptację przyjętych rozwiązań przez instytucje skarbowe.
Autorami monografii są pracownicy Uniwersytetu Łódzkiego,
Uniwersytetu Szczecińskiego i Uniwersytetu Ekonomicznego
we Wrocławiu.
1. Nowe zasady finansowania uczelni wyższych – szansa czy zagrożenie
dla szkolnictwa wyższego w Polsce?
Wprowadzenie
1.1. Analiza modeli finansowania uczelni wyższych w wybranych krajach europejskich
1.2. Finansowanie uczelni publicznych w Polsce
1.3. Zasady przyznawania dotacji dydaktycznej w Polsce do 2018 roku
1.4. Zmiany systemu finansowania szkolnictwa wyższego i nauki w Polsce od 2019 roku
1.5. Algorytm podziału środków finansowych dla uczelni publicznych przyznawanych
w ramach subwencji w latach 2019–2024
1.6. Rola składnika badawczo-rozwojowego w subwencji dla uczelni badawczych
i akademickich
Podsumowanie
Literatura
2. Dylematy pomiaru kosztów prac badawczo-rozwojowych w uczelniach
wyższych
Wprowadzenie
2.1. Przegląd definicji prac badawczo-rozwojowych
2.2. Zakres nakładów i kosztów prac badawczo-rozwojowych
2.3. Wymagania informacyjne sprawozdania PNT-01/s
2.4. Źródła informacji w zakresie prac badawczych i rozwojowych
2.5. Ustalenie nakładów i kosztów działalności badawczo-rozwojowej na przykładzie
uczelni publicznych
Podsumowanie
Literatura
3. Koszty uzyskania przychodów nauczyciela akademickiego
z tytułu umowy o pracę
Wprowadzenie
3.1. Uczelnie wyższe jako pracodawcy oraz nauczyciele akademiccy jako pracownicy
na tle przepisów podatkowych do 30 września 2018 roku
3.2. Obowiązki nauczycieli akademickich po 1 października 2018 roku
3.3. Działalność twórcza nauczycieli akademickich w rozumieniu Ministerstwa Nauki
i Szkolnictwa Wyższego
3.4. Podatkowe aspekty działalności twórczej nauczycieli akademickich
Podsumowanie
Literatura
4. Wartościowanie rezultatów działalności badawczej i dydaktycznej
Wprowadzenie
4.1. Dzieło jako rezultat działalności naukowej, badawczej, rozwojowej i dydaktycznej
4.2. Dostosowanie wynagrodzeń za etat badawczo-dydaktyczny do 50-procentowych
kosztów uzyskania przychodów
4.3. Wartościowanie utworu – dzieła naukowego oraz dydaktycznego
Podsumowanie
Literatura