Rok wydania 2017 (wznowienie)
Publikacja dostępna również w 
Kulturowa tkanka organizacji bywa konceptualizowana jako zjawisko spontaniczne i zastane, częściej jednak jest postrzegana jako potencjalny instrument kształtowania zachowań organizacyjnych. Takie podejście – faworyzowane przez specjalistów od zarządzania – miało uczynić z elementów kultury środki kierowania podwładnymi w celu zwiększenia wydajności. Upowszechnienie się pojęcia i takiego rozumienia kultury organizacji wspierało procesy upodabniania organizacji sektora publicznego i społecznego do sektora prywatnego (firm nastawionych na zysk), a także przekształcenia ustrojowe (od gospodarki socjalistycznej ku systemowi kapitalistycznemu) w naszej części Europy. Równocześnie socjologii organizacji – tradycyjnie zainteresowanej humanizacją pracy – grozi zbliżenie się do nauk o zarządzaniu, które poszukują skutecznych narzędzi dla menedżerów. Alternatywę rozwoju tej subdyscypliny stwarza poszukiwanie jej krytycznej funkcji oraz kształtowanie takiej kultury organizacji, która przenikając do otoczenia, wspomagałaby tworzenie otwartego, tolerancyjnego, odpowiedzialnego społeczeństwa.
Rozdział I. Kultura organizacji – geneza, problemy, perspektywy
1.1. Protohistoria kultury organizacji (polska socjologia przemysłu i organizacji)
1.2. Definicje i perspektywy
1.2.1. Definiowanie kultury organizacji – wstępne kontrowersje
1.2.2. O wielości perspektyw, teorii i typologii
1.2.2.1. Perspektywa antropologiczna
1.2.2.2. Perspektywa menedżerska
1.2.2.3. Perspektywa krytyczna
1.2.2.4. Podsumowanie
1.3. Ontologia i zmiana kultury organizacji
1.3.1. Zagadnienia ontologiczne kultury organizacji
1.3.2. Zmiana kultury organizacji
1.3.2.1. Zarys podejmowanych zagadnień
1.3.2.2. Zmiana kultury a efektywność
1.3.2.3. Poza wymóg efektywności?
1.3.2.4. Podsumowanie
1.4. Czynniki kształtujące kulturę organizacji
1.4.1. Uwagi wstępne
1.4.2. Faktor ustrojowy – socjalizm a kapitalizm
1.4.3. Faktor kultury narodowej
1.4.4. Faktor struktury organizacyjnej
1.4.5. Faktor westernizacji i globalizacji
1.4.6. Faktor menedżerski
1.4.7. Inne faktory
1.4.8. Podsumowanie
Rozdział II. Idea i instrumentalizacja kultury organizacji w świetle badań
– publikacje i eksperci
2.1. Badanie artykułów naukowych
2.2. Znaczące artykuły
2.2.1. Pozytywnie o kulturze organizacji
2.2.1.1. Pojęcie facylitujące zrozumienie
2.2.1.2. Kultura organizacji korzystna dla zmian wewnątrz organizacji
2.2.1.3. Kultura organizacji korzystna dla zmian na zewnątrz organizacji
2.2.2. Krytycznie o kulturze organizacji
2.2.2.1. Niewielka przydatność pojęcia
2.2.2.2. Sceptycznie o korzyściach dla organizacji
2.2.2.3. Wątpliwe korzyści dla otoczenia organizacji
2.2.3. Neutralnie lub ambiwalentnie o kulturze organizacji
2.2.3.1. O pojęciu i teorii kultury organizacji
2.2.3.2. O znaczeniu kultury dla organizacji
2.2.3.3. O oddziaływaniu kultury organizacji i otoczenia
2.2.4. Podsumowanie
2.3. Wywiady
2.3.1. Charakterystyka zbioru ekspertów
2.3.2. Kluczowe zagadnienia w świadomości ekspertów
2.3.2.1. Kultura organizacji jako przedmiot badań
2.3.2.2. Kultura organizacji – rodzime tradycje badawcze
2.3.2.3. Wyłanianie się tematyki kultury organizacji w nauce światowej
2.3.2.4. Przyczyny i konsekwencje popularności tematyki kultury organizacji
2.3.2.5. Oddziaływanie kultury organizacji na otoczenie
2.3.2.6. Jak zmieniała się kultura organizacji w czasie polskiej transformacji
2.3.2.7. Kraje postsocjalistyczne i kraje Zachodu a koncepcja kultury organizacji
2.3.2.8. Kulturowy reengineering?
2.3.2.9. Globalizacja kultury organizacji
2.3.2.10. Popularność badań nad kulturą organizacji w sektorze publicznym
2.3.2.11. Kondycja socjologii organizacji i powinność socjologów organizacji
2.3.2.12. Ideologia menedżerska
2.3.2.13. Szanse społecznego wykorzystania idei kultury organizacji
2.3.2.14. Organizacja przyszłości
2.3.3. Zamiast podsumowania – kilka uwag z perspektywy socjologii wiedzy
Rozdział III. Socjologia, potencjał kultury organizacji i przyszły świat społeczny
3.1. Rola socjologów i socjologii organizacji
3.1.1. Z Millsowskiej krytyki socjologii
3.1.2. Powinności socjalistycznej socjologii przemysłu
3.1.3. Współczesne powinności socjologa organizacji
3.1.4. Podsumowanie
3.2. O organizacjach z perspektywy krytycznej
3.2.1. Orientacja krytyczna w socjologii
3.2.2. Krytyczne studia nad zarządzaniem
3.2.3. Socjolodzy o znaczeniu organizacji
3.3. Przeciw pozytywnej socjologii organizacji
3.4. Kultura organizacji jako potencjał
3.4.1. Wrażliwa społecznie nauka
3.4.2. Społecznie odpowiedzialne organizacje
3.4.3. Kultura zaufania
3.4.4. Społeczeństwo obywatelskie
3.4.5. Globalna przyszłość
3.4.6. Podsumowanie
Wnioski końcowe i propozycje kierunków dalszych badań
Zakończenie
Bibliografia
Spis tabel
Spis rysunków, schematów i wykresów
Summary
Aneks