Jednostki samorządu terytorialnego i instytucje publiczne działają w pewnym
określonym otoczeniu i ich aktywność powinna cechować otwartość oraz
elastyczność, umożliwiając dostosowanie procesów decyzyjnych do zmian
w otoczeniu i lepsze zaspokojenie potrzeb oraz oczekiwań wielu grup nabywców.
W nowych, rynkowych uwarunkowaniach jednostki samorządu terytorialnego
i instytucje publiczne powinny podejmować działania ukierunkowane na
odbiorcę i jego potrzeby. Marketingowa reorientacja jednostek samorządu terytorialnego
i instytucji publicznych wyraża się nowymi celami, procedurami,
priorytetami i warunkami zaspokajania potrzeb i oczekiwań wszystkich grup
docelowych, nowymi formami oraz nowymi sposobami postrzegania miejsca
i roli klientów. O orientacji marketingowej można mówić, gdy istnieje świadomość
istoty działań marketingowych wśród władzy i pracowników.
W publikacji zaakcentowano znaczenie myślenia marketingowego jednostek
samorządu terytorialnego i instytucji publicznych. Nie zabrakło też zagadnień
dotyczących rozwoju regionu. Podkreślono też rolę społeczności lokalnych
w kreowaniu wizerunku.