Publikacja dostępna też w 
Rok wydania 2014
Teoria gender ma swoje źródła w ruchu feministycznym, jednak sufrażystki z XIX i początku XX wieku z pewnością nie spodziewały się, że ich walka o równe prawa doprowadzi do walki o równość płci w sensie zaprzeczenia ich istnienia. (…) Co było przyczyną tego rodzaju rozwoju ruchu feministycznego, to znaczy przejścia od walki o równość względem prawa do walki z naturą, z różnicą seksualną, w której obecnie dostrzega się główne źródło nierówności i krzywdy, jakie spotykają kobiety? Na to pytanie staramy się odpowiedzieć w tej książce, która jest poświęcona analizie historyczno-teologicznej zjawiska feminizmu. (…) Pierwszy rozdział ukazuje wkład chrześcijaństwa w promocję kobiety na tle religii i kultur, wśród których się rozwijało. (…) W drugim rozdziale zaprezentowano początki feminizmu i jego rozwoju do lat sześćdziesiątych XX wieku. (…) Trzeci rozdział ukazuje początki i rozwój „trzeciej fali” feminizmu, czyli tak zwanego feminizmu gender, który ostatecznie prowadzi do ruchu queer i promocji homoseksualizmu. (…) W rozdziale czwartym podjęto zagadnienie wpływu feminizmu na współczesną teologię.
(fragment Wstępu)
Rozdział I. KOBIETA W DZIEJACH CHRZEŚCIJAŃSTWA
1. Kobieta w świecie greckim i rzymskim
2. Kobieta w religii żydowskiej
3. Postawa Chrystusa wobec kobiet
4. Wpływ postawy Jezusa wobec kobiet na zmianę ich sytuacji
4.1. Rola kobiet w Kościele
4.2. Dzieciobójstwo
4.3. Małżeństwo
4.4. Kwestia rozwodów
4.5. Zamążpójście i dzietność
4.6. Podejście do prostytucji
5. Kobiety w historii Kościoła
6. Mizoginizm pozytywistów
7. Kobieta w antropologii św. Tomasza z Akwinu
7.1. Godność materii i ciała ludzkiego
7.2. Kobieta równa mężczyźnie
Rozdział II. NARODZINY I ROZWÓJ RUCHU FEMINISTYCZNEGO
1. Prehistoria ruchu feministycznego do połowy XIX wieku
2. Ruch sufrażystek (1869–1920)
3. Przygotowanie do drugiej fali ruchu feministycznego (1920–1968)
3.1. Sytuacja kobiet po dwóch wojnach światowych
3.2. Promotorzy rewolucji seksualnej
4. „Druga fala” feminizmu
4.1. Stany Zjednoczone
4.2. Europa Zachodnia: rewolucja roku 1968
4.3. Bilans rewolty studentów
4.4. Rewolucja seksualna a Kościół katolicki
4.5. Wpływ marksizmu na feministki „drugiej fali”
5. Women’s i gender studies
6. Konsekwencje „drugiej fali” feminizmu: walka z rodziną i płodnością
Rozdział III. „TRZECIA FALA” FEMINIZMU: FEMINIZM GENDER
1. Problemy z definicją terminu gender
2. John Money a pochodzenie ideologii gender
3.Gender jako konstrukcja społeczna
4. Gender jako konstrukcja kulturowa
5. Etapy rozwoju ruchu feministycznego w perspektywie gender
6. Od gender do queer
7. Gender jako element polityki Organizacji Narodów Zjednoczonych
7.1. Zwolennicy i przeciwnicy gender w ONZ
7.2. Konferencje ONZ w Kairze (1994) i Pekinie (1995)
7.2.1. Konferencja w Kairze
7.2.2. Konferencja w Pekinie
7.3. Zasady z Yogokarty (2006) i Deklaracja o prawach człowieka, orientacji seksualnej i tożsamości gender (2008)
8. Manipulacja słowem
8.1. Metody manipulacji językowej
8.2. Manipulacja językowa w dokumentach ONZ
9. Przyszłość ideologii gender
Rozdział IV. FEMINISTYCZNA TEOLOGIA I ETYKA
1. Teologia feministyczna
2. Zależność obrazu Boga od języka
2.1. Argumenty za wprowadzeniem języka inkluzywnego
2.2. Argumenty przeciw nowemu językowi teologicznemu
3. Problem płci męskiej Chrystusa w teologii feministycznej
3.1. Relatywizacja człowieczeństwa Chrystusa
3.2. Znaczenie człowieczeństwa Chrystusa w dziele zbawienia
4. Obraz Maryi i kobiety w teologii feministycznej
4.1. Krytyka mariologii katolickiej
4.2. Miejsce Maryi w historii zbawienia
5. Kapłaństwo kobiet
5.1. Pochodzenie idei ordynacji kobiet
5.2. Argumenty środowisk feministycznych za kapłaństwem kobiet
5.3. Odpowiedź Kościoła katolickiego
5.4. Stanowisko prawosławne
6. Nowa etyka feministyczna
6.1. Etyka feministyczna według Kaye Ashe i Rosemary R. Ruether
6.2. Nowa etyka w ocenie Alice von Hildebrand
Rozdział V. IDEOLOGIA GENDER A PRAWO NATURALNE
1. „Nowe prawa człowieka” a prawo naturalne
1.1. Fundamenty prawa pozytywnego
1.2. Redefinicja Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka
2. Nauczanie Kościoła katolickiego na temat prawa naturalnego
2.1. Papież Jan Paweł II
2.2. Katechizm Kościoła Katolickiego i Kompendium nauki społecznej Kościoła
2.3. Papież Benedykt XVI
2.4. Międzynarodowa Komisja Teologiczna: W poszukiwaniu etyki uniwersalnej:
nowe spojrzenie na prawo naturalne
3. Prawo naturalne we współczesnej teologii i filozofii
3.1. Carl H. Peschke: prawo naturalne w świetle Gaudium et spes
3.2. Russel Hittinger: prawo naturalne jako „pierwsza łaska”
3.3. Vittorio Possenti: prawo naturalne a współczesny nihilizm prawny
ZAKOŃCZENIE
BIBLIOGRAFIA
NOTA O AUTORZE
SPIS WYDANYCH TOMÓW