Rok wydania 2020
Publikacja dostępna też w 
W miastach, miasteczkach i na wsiach działaczki, menedżerki, artystki, edukatorki i animatorki – współczesne „siłaczki” – przyczyniają się do przeciwdziałania nierównościom społecznym, budowania tożsamości lokalnej i postaw wspólnotowych, a w konsekwencji do zmiany społecznej. Zmiana ta każdorazowo będzie wiązała się ze sposobem, w jaki realizowane aktywności zostały ocenione przez uczestników i organizatorów projektu; zwykle zaczyna się od zmiany rozumienia otaczającej rzeczywistości, od zmiany świadomości, sposobu patrzenia na określone zjawiska. Tego rodzaju praca często nie przynosi natychmiastowych i spektakularnych efektów, dlatego istnieje potrzeba ich nagłaśniania i uwidocznienia. Być może przyczyni się to do budowania zaufania wobec kompetencji kobiet i większego doceniania ich roli i pozycji w organizacjach i instytucjach kultury.
Miejmy nadzieję, że niniejsza książka nakieruje czytelników na ścieżki wiodące do znalezienia odpowiedzi na wiele sformułowanych powyżej pytań, które oczywiście nieuchronnie przyniosą nowe niewiadome, ponieważ rozważania o przyszłości nie mogą nigdy do końca zaspokoić naszej ciekawości.
Ze słowa wstępnego
Agnieszka Kołodziej-Durnaś, Karolina Izdebska
Jolanta Gładys-Jakóbik
Od matki Polki do obywatelki. Nowe tożsamości polskich kobiet?
Sławomir Banaszak
Menedżerki. Wybrane aspekty miejsca i roli kobiet w polskich przedsiębiorstwach
Aleksandra Piekarska
Między karierą a domem. Konflikt ról zawodowych i pozazawodowych na przykładzie
biografii zawodowych specjalistek w branży zarządzania zasobami ludzkimi
Anna Ścibior-Butrym, Aleksandra Sileńska
W poszukiwaniu kobiecej kultury organizacji
Agata Krasowska, Aleksandra Drabina-Różewicz
Kobiece i męskie drogi do dorosłości w warunkach prekaryzacji pracy
Roland Łukasiewicz
Kobiety w organizacjach wsparcia osób bezdomnych – percepcja beneficjentów
Sławomira Kamińska-Berezowska
Kalendarze Marty Frej jako socjologiczny komentarz do pracy i życia kobiet
Anna Kozłowska
Kobiety na YouTube! Nowy model biznesu Web 2.0
Andrzej Kokiel, Michał Urbas
Twitter jako przykład uniwersalnego narzędzia w rozpowszechnianiu socjokulturowego
przekazu o kobietach w organizacjach i społecznościach
Piotr Zbieranek
Płeć jako czynnik determinujący użytkowanie miasta na przykładzie czasu wolnego
gdańszczan
Ewelina Banaszek, Jakub Walczyk
Robotnice, koordynatorki, aktywistki – albo o potrzebie uwidaczniania w polu praktyk
kulturowych. Kilka refleksji z badań w działaniu
Agnieszka Banach
Artystki, założycielki i popularyzatorki, czyli o pozycji i aktywności kobiet w kręgu
sztuki holograficznej
Kalina Kukiełko-Rogozińska
The Edward Curtis Project Marie Clements i Rity Leistner – kobiecy teatr stereotypów
Krystyna Leśniak-Moczuk
Łączenie ról społecznych współczesnej kobiety. Przykład Krystyny Bochenek