Rok wydania 2019
Monografia dotyczy problematyki ważnej zarówno z teoretycznego, jak i praktycznego punktu widzenia. Autorka słusznie wskazuje we Wstępie, że z różnorakich powodów jednym z rynków, które wymagają szczególnej ochrony konsumentów, jest rynek finansowy. Podkreśla też dalej: „Można się również zastanawiać, czy wprowadzenie zbyt restrykcyjnych wymogów wobec podmiotów świadczących usługi finansowe, dotyczących dopasowania usługi finansowej do potrzeb konsumenta nie spowoduje efektów przeciwnych od zamierzonych, tj. nie doprowadzi do całkowitego zwolnienia konsumenta z odpowiedzialności za świadome podejmowanie decyzji”. Autorka słusznie akcentuje, że dopiero przedstawienie missellingu usług finansowych w szerszym kontekście pozwoli na jego wszechstronną analizę jako praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów, wskazanie aktualnych mankamentów regulacji prawnej oraz sformułowanie wniosków końcowych i postulatów de lege ferenda, które pomogą w przyszłości udoskonalić aktualnie obowiązujące unormowania. Wybór przedmiotu recenzowanej monografii należy więc uznać za trafny i w pełni zasadny. Monografia stanowi pracę nowatorską w zakresie objętej nią problematyki, w uwzględnionym w niej stanie prawnym i zaproponowanym ujęciu. Mimo ogromnego znaczenia tej tematyki nie była ona dotychczas przedmiotem tak kompleksowego opracowania.
dr hab. Anna Piszcz prof. UwB
Rozdział I. Misselling usług finansowych – ogólna charakterystyka
1.1. Istota i definicje missellingu sformułowane w literaturze
1.2. Okoliczności sprzyjające missellingowi usług finansowych (wybrane przykłady)
1.3. Etyka na rynku finansowym i edukacja finansowa jako czynniki chroniące przed missellingiem usług finansowych
1.3.1. Zarys problemu
1.3.2. Ustawa o kredycie hipotecznym oraz o nadzorze nad pośrednikami kredytu hipotecznego i agentami jako przykład wzmocnienia
ochrony konsumenta mogący przeciwdziałać missellingowi usług finansowych
Uwagi podsumowujące
Rozdział II. Misselling usług finansowych jako nowa praktyka naruszająca zbiorowe interesy konsumentów – wprowadzenie
2.1. Ogólna charakterystyka praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów
2.2. Rynek finansowy – istota, uczestnicy
2.2.1. Specyfika rynku finansowego
2.2.2. Uczestnicy rynku finansowego
2.3. Regulacja prawna missellingu usług finansowych jako regulacja sektorowa dotycząca rynku finansowego
Uwagi podsumowujące
Rozdział III. Misselling a umowy dotyczące usług finansowych
3.1. Kilka uwag o konieczności wzmocnienia ochrony konsumentów przed missellingiem
3.2. Wybrane przykłady usług finansowych w Polsce zagrożone missellingiem usług finansowych
3.2.1. Umowa kredytu konsumenckiego
3.2.2. Umowa kredytu, w tym kredytu hipotecznego denominowanego w walucie obcej albo indeksowanego do waluty obcej
3.2.3. Umowy dotyczące usług finansowych zawierane na odległość
3.2.4. Umowy ubezpieczenia na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym
3.3. Problem stosowania klauzul abuzywnych w umowach dotyczących usług finansowych w świetle orzecznictwa sądowego (wybrane zagadnienia)
Uwagi podsumowujące
Rozdział IV. Definicja missellingu usług finansowych z art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz jej mankamenty
4.1. Zarys problemu
4.2. Brak legalnej definicji usług finansowych
4.3. Problem określenia formy missellingu usług finansowych na gruncie art. 24 ust. 2 pkt 4 u.o.k.k.
Uwagi podsumowujące
Rozdział V. Prawne i ekonomiczne konsekwencje missellingu usług finansowych oraz jego ujawnianie (wybrane problemy)
5.1. Konsekwencje missellingu dla rynku finansowego i jego uczestników
5.1.1. Konsumenci i podmioty świadczące usługi finansowe
5.1.2. Stabilność systemu finansowego
5.2. Instytucja „tajemniczego klienta” jako czynnik sprzyjający wykrywaniu missellingu usług finansowych
5.3. Nadzór nad ochroną konsumenta – klienta rynku finansowego
Uwagi podsumowujące
Zakończenie i postulaty de lege ferenda
Bibliografia
Wykaz skrótów
Spis tabel