Rok wydania 2020Seria Badania Miast powstała w 2019 r. w środowisku geografów społeczno-ekonomicznych skupionych w ówczesnym Zakładzie Badań Miast i Regionów, kierowanym przez prof. dr. hab. Marka Dutkowskiego. Pomysłodawcą stworzenia serii wydawniczej był dr Tadeusz Bocheński. Pierwsze tomy ukazały się w 2020 r. i były rezultatem prowadzonych od kilku lat badań nad dużymi miastami w Polsce. Od początku przyjęto, że każdy z tomów będzie poświęcony konkretnej grupie miast, a poszczególne rozdziały będą dotyczyły różnych aspektów ich funkcjonowania, rozwoju lub powiązań między nimi. Ma to prowadzić do tworzenia różnego rodzaju klasyfikacji badanych miast. Problematyka miejska jest interdyscyplinarna, dlatego redakcja otwarta jest na publikowanie badań nie tylko geografów, ale także m.in. ekonomistów, socjologów, urbanistów. Kolejnym wyróżnikiem niniejszej serii będzie preferowanie podejść alternatywnych i innowacyjnych w stosunku do głównego nurtu badań, które lepiej odpowiadają współczesnym wyzwaniom poznawczym, metodycznym i aplikacyjnym stojącym przed badaczami miast.
1. Ośrodki wojewódzkie w systemie osadniczym Polski
Piśmiennictwo
2. Pomiar metodą alternatywną rzeczywistych czasów i odległości w transporcie
drogowym pomiędzy obszarami metropolitalnymi w Polsce w latach 2011 i 2016
2.1. Wprowadzenie
2.1.1. Przedmiot badań
2.1.2. Konceptualizacja badania
2.1.3. Założenia badania
2.2. Wyniki badań
2.3. Wnioski
Piśmiennictwo
3. Ośrodki wojewódzkie w Polsce jako węzły transportowe
3.1. Wprowadzenie
3.1.1. Problem badawczy
3.1.2. Materiały źródłowe i postępowanie badawcze
3.2. Wyniki badań
3.2.1. Transport drogowy
3.2.2. Transport kolejowy
3.2.3. Transport lotniczy
3.2.4. Transport wodny
3.2.5. Struktura modalna połączeń i poziom powiązań transportowych
3.3. Podsumowanie
Piśmiennictwo
4. Transport miejski w ośrodkach wojewódzkich w Polsce
4.1. Wprowadzenie
4.1.1. Problem badawczy
4.1.2. Materiały źródłowe i postępowanie badawcze
4.2. Wyniki badań
4.2.1. Transport zbiorowy
4.2.2. Transport rowerowy
4.2.3. Węzły przesiadkowe i system „parkuj i jedź” (P&R)
4.2.4. Integracja transportu publicznego
4.3. Podsumowanie
Piśmiennictwo
5. Finansowe skutki suburbanizacji w strefie miast wojewódzkich w Polsce
5.1. Wprowadzenie
5.1.1. Powszechność suburbanizacji a wiedza o jej skutkach finansowych
5.1.2. Problem badawczy
5.1.3. Materiały źródłowe i postępowanie badawcze
5.2. Wyniki badań
5.2.1. Częściowo prawdziwe mity
5.2.2. Powszechność suburbanizacji czy jej koncentracja
5.2.3. Powszechność bogacenia się gmin suburbanizujących czy wyjątkowość lokalizacji
5.2.4. Upadek finansowy polskich miast na skutek suburbanizacji
5.2.5. Zależność sytuacji gmin od koniunktury oraz zmian prawnych
5.2.6. Zróżnicowanie stref oddziaływania wielkich miast w Polsce
5.3. Podsumowanie
Piśmiennictwo
Streszczenie
Abstract