Nagrody i wyróżnienia
          

Koszyk
...jest pusty

Kategorie
Nowości
Polecamy
Informacje
Szukaj treści

Wpisz szukaną frazę


Wyszukiwanie zaawansowane
Polecamy

Rozwój gospodarczy miast portowych pruskich prowincji nadbałtyckich w latach 1808–1914

85,00 zł

Autor/Redaktor: : Edward Włodarczyk
EAN: 9788379720736
ISBN/ISSN: 978-83-7972-073-6
Produkt dostępny (154 egz.)
Waga:0.00 kg
Sprawdź koszty wysyłki

Koszty dostawy tego produktu

Format:
Oprawa:
Język:

Ilość:egz.

Publikacja dostępna też w 

Rok wydania 2016. Wydanie II zmienione i poprawione.

 

Opracowanie pod względem chronologicznym obejmuje okres od 1808 r. do wybuchu I wojny
światowej. Powszechnie w historiografii przyjmuje się, iż w okresie wojen napoleońskich zapoczątkowany został, a po kongresie wiedeńskim kontynuo­wany był proces reform, który miał ułatwić w Prusach przejście na tory gospodarki kapitalistycznej. Wprowadzenie w życie tego programu rozciągało się na długi okres i przypadło na lata niepomyślnej koniunktury gospodarczej. Depresja gospodarcza sprawiła, iż w okresie reform poziom produkcji i konsumpcji w przeliczeniu na jed­nego mieszkańca był niższy od poziomu z lat 1804/1805. Stan przedwojenny osiąg­nięto dopiero w 1831 r. W okresie tym w miastach portowych szczególnego znacze­nia nabierały reformy korporacji kupieckich i nowe uwarunkowania rozwoju handlu, zwłaszcza morskiego. Widocznym objawem wzrostu efektywności kapitału handlowe­go i jego aktywności po 1835 r. stały się inwestycje przemysłowe.



                                                                                                                    Ze wstępu





Edward Włodarczyk – Historyk, Mentor, Sternik nawy akademickiej, Przyjaciel

(Włodzimierz Stępiński)

Prof. dr hab. Edward Włodarczyk – bibliografia publikacji(zestawiła Agnieszka Szudarek)

Prof. dr hab. Edward Włodarczyk – wypromowani doktorzy(zestawił Dariusz K. Chojecki)

Uwagi redakcyjne

 

Wstęp
1. Cel i zakres pracy
2. Podstawa źródłowa
3. Stan badań

 


Rozdział I. Następstwa pruskich reform dla gospodarki miast portowych

i kryzys gospodarczy (1808–1834/1838)

1. Reformy samorządowe i gospodarcze

2. Warunki rozwoju gospodarczego miast portowych

2.1. Nowa organizacja korporacji kupieckiej

2.2. Miasta nadbałtyckie Prus wobec polityki handlowej Prus

3. Załamanie gospodarcze w miastach portowych

3.1. Położenie ekonomiczne zaplecza portów

3.2. Handel morski miast portowych w okresie kryzysu

3.3. Kryzys żeglugi morskiej

3.4. Warunki rozwoju produkcji przemysłowej

4. Konkluzje

 

 

Rozdział II . Przełamanie stagnacji gospodarczej i narastanie przekształceń

kapitalistycznych w życiu gospodarczym miast portowych 

w latach 1834/1838–1870

1. Warunki przemian

1.1. Tło okresu

1.2. Przemiany gospodarcze na bezpośrednim zapleczu portów

1.3. Przemiany demograficzne

1.4. Rola państwa, burżuazji i kapitału finansowego w inspirowaniu przemian

1.5. Miasta portowe wobec rozwoju kolejnictwa

1.6. Rola żeglugi śródlądowej w rozwoju miast portowych

2. Zmiany w żegludze bałtyckiej i handlu morskim

2.1. Inwestycje portowe

2.2. Handel morski portów bałtyckich

2.3. Zmiany w żegludze bałtyckiej

3. Miasta portowe jako ośrodki produkcji przemysłowej

3.1. Warunki rozwoju przemysłu

3.2. Przemysł rolno-spożywczy

3.3. Przemysł metalowo-maszynowy

3.4. Przemysł chemiczno-cementowy

3.5. Przemysł tytoniowy

3.6. Stopień upowszechnienia napędu mechanicznego

4. Rzemiosło

5. Przemiany w strukturze zatrudnienia

6. Konkluzje

 

 

Rozdział III . Przemiany w życiu gospodarczym nadbałtyckich miast portowych

po zjednoczeniu Rzeszy i w dobie protekcyjnej polityki celnej (1871–1894)

1. Warunki przemian

1.1. Tło okresu

1.2. Przemiany demograficzne

1.3. Rola państwa i burżuazji w procesie przemian

1.4. Rola banków

1.5. Rozwój połączeń kolejowych

1.6. Miasta portowe wobec rozwoju żeglugi śródlądowej

2. Zmiany w żegludze i handlu morskim

2.1. Inwestycje portowe

2.2. Armatorzy bałtyccy wobec przemian w żegludze morskiej

2.3. Rozwój handlu morskiego

3. Miasta portowe jako ośrodki produkcji przemysłowej

3.1. Warunki rozwoju

3.2. Przemysł stoczniowy i maszynowy

3.3. Przemysł chemiczny i cementowy

3.4. Przemysł rolno-spożywczy

3.5. Przemysł drzewny i papierniczy

3.6. Przemysł tytoniowy, konfekcyjny i lniarski

4. Struktura zatrudnienia

5. Konkluzje

 

 

Rozdział IV. Życie gospodarcze nadbałtyckich miast portowych w latach 

1895–1914

1. Warunki przemian

1.1. Tło okresu

1.2. Przemiany demograficzne

1.3. Burżuazja wobec nowych koncepcji rozwoju gospodarczego

1.4. Banki

1.5. Zabiegi burżuazji o rozwój połączeń komunikacyjnych z zapleczem

2. Rozwój handlu i żeglugi

2.1. Inwestycje portowe

2.2. Przemiany w żegludze morskiej

2.3. Rozwój handlu morskiego

3. Miasta portowe jako ośrodki produkcji przemysłowej

3.1. Plan industrializacji G. Gosslera

3.2. Przemysł metalowo-maszynowy

3.3. Przemysł chemiczny i cementowy

3.4. Przemysł rolno-spożywczy

3.5. Przemysł drzewny i papierniczy

3.6. Przemysł tytoniowy i konfekcyjny

4. Przemiany w strukturze zatrudnienia

5. Konkluzje

 

Zakończenie

 

Bibliografia

Stosowane skróty

Spis map i rysunku

Spis tabel

Spis wykresów

Zusammenfassung

 

 

Ilość stron 200
Rok wydania 2016

Dla tego produktu nie napisano jeszcze recenzji!

Napisz recenzję
Księgarnia MINERWA

Sprzedaż i marketing

                
        Dariusz Stawiński
           (91) 444 20 06 
dariusz.stawinski@univ.szczecin.pl


       Magdalena Szarmach 
           (91) 444 20 09
wydawnictwo@univ.szczecin.pl

 

IBUK.PL

Promocje
Autor

Inne produkty

Bestsellery
Powiadomienia

Rozwój gospodarczy miast portowych pruskich prowincji nadbałtyckich w latach 1808–1914

Znajdziesz nas:
Znajdziesz nas:
sklep internetowy Kontakt z nami
Newsletter
Zapisz się do naszego newslettera, a będziesz informowany o aktualnych nowościach i promocjach


Akceptuję
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.