Publikacja dostępna też w 
Rok wydania 2020
Rynek usług kurierskich stanowi współcześnie jeden z najdynamiczniej rozwijających się
obszarów polskiej gospodarki. Z jednej strony jest to bez wątpienia konsekwencją
zmieniających się preferencji konsumentów, którzy w coraz większym stopniu
zainteresowani są jakościowymi aspektami oferty, głównie szybkością, terminowością,
kompleksowością oraz elastycznością procesu świadczenia usług o charakterze
pocztowym. Z drugiej natomiast strony silny wpływ na wzrost rynku usług kurierskich ma
ekspansywnie rozwijający się w Polsce sektor handlu elektronicznego. O skali jego rozwoju
świadczy fakt, iż w rankingu najszybciej rozwijających się rynków e-commerce na świecie
w 2019 roku handel elektroniczny w Polsce uplasował się na trzynastej pozycji.
Dynamiczny wzrost rynku usług kurierskich w Polsce wskazuje, iż ten obszar rynkowy stał
się bardzo ważnym elementem gospodarki państwa, w związku z czym wydaje się
stosowne, aby podjąć konieczny wysiłek mający na celu dogłębne poznanie procesów
mających miejsce w tym sektorze.
Celem niniejszej monografii jest charakterystyka rynku usług kurierskich w Polsce oraz
przedstawienie i analiza najważniejszych procesów strategicznych i marketingowych
wpływających na jego rozwój.
W monografii zastosowano następujące metody badawcze: krytyczną analizę literatury
przedmiotu, metodę analizy przyczynowo-skutkowej, metodę analizy porównawczej oraz
metodę analizy przypadków.
Publikacja jest przeznaczona dla ekonomistów, studentów kierunków ekonomicznych
oraz osób zainteresowanych problematyką funkcjonowania rynku usług kurierskich.
Ze wstępu
Rozdział 1 . Charakterystyka usługi kurierskiej
Rozdział 2. Proces liberalizacji i strategie ekspansji na rynku usług kurierskich
w Polsce
2.1. Proces liberalizacji na polskim rynku usług kurierskich
2.2. Strategia ekspansji na rynku usług kurierskich – aspekt teoretyczny
2.3. Praktyczne wykorzystanie strategii ekspansji na rynku usług kurierskich w Polsce
Rozdział 3. Popyt na rynku usług kurierskich
3.1. Klienci indywidualni
3.2. Klienci instytucjonalni
Rozdział 4. Podaż na rynku usług kurierskich
Rozdział 5. Kreowanie marki operatorów usług kurierskich jako sposób zdobycia przewagi konkurencyjnej na rynku
5.1. Pojęcie marki
5.2. Konkurencja – charakterystyka zjawiska
5.3. Wpływ marki na kształtowanie przewagi konkurencyjnej
5.4. Formy kreowania marki na rynku usług kurierskich
5.5. Operatorzy o zasięgu globalnym
5.6. Operatorzy o zasięgu międzynarodowym
5.7. Operatorzy o zasięgu krajowym i lokalnym
5.8. Wykorzystanie mediów tradycyjnych w kreowaniu marki
5.9. Wykorzystanie internetu w kreowaniu marki
5.10. Media społecznościowe w procesie kreowania marki
5.11. Koncepcja społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw i jej wpływ na kreowanie marki operatora usług kurierskich
Zakończenie
Spis rysunków
Spis tabel
Bibliografia
Summary