Publikacja dostępna też w 
Rok wydania 2017
Ryzyko motywacyjne w hotelarstwie związane jest z tym, że pracodawcy w branży hotelarskiej, dysponując określonymi zasobami ludzkimi, nie mogą być do końca pewni korzyści, które dzięki tym zasobom osiągną. Wynika to m.in. z niemożności dokładnego określenia a priori wartości wszystkich rezultatów pracy zatrudnionych osób, a także efektów działań podejmowanych w stosunku do pracowników, w tym rezultatów przyjętych sposobów motywowania. Ryzyko motywacyjne jest słabo rozpoznane w literaturze przedmiotu, brakuje praktycznych rozwiązań, jak takie ryzyko mierzyć i jak je redukować.
Nowatorski charakter niniejszej rozprawy wynika przede wszystkim z podjętej próby transferu dotychczasowej wiedzy o ryzyku na obszar personalny na poziomie mezoekonomicznym (w branży hotelarskiej) i na poziomie mikroekonomicznym (w przedsiębiorstwie hotelarskim), ze szczególnym uwzględnieniem rodzajów ryzyka generowanych na skutek działań motywacyjnych.
Głównym celem monografii jest poznanie roli systemu motywacyjnego w ograniczaniu ryzyka personalnego w hotelarstwie. W realizacji tak postawionego celu głównego mają pomóc sformułowane cele szczegółowe:
- rozpoznanie podstawowych źródeł ryzyka personalnego w hotelarstwie,
- identyfikacja stanu motywacji pracowniczej i poziomu ryzyka personalnego w przedsiębiorstwach hotelarskich,
- egzemplifikacja działań motywacyjnych i cząstkowych rodzajów ryzyka w działalności hotelarskiej na podstawie studiów przypadków.
Celem metodycznym pracy jest opracowanie modelu redukcji ryzyka personalnego w hotelarstwie opartego na działaniach motywacyjnych.
Celem aplikacyjnym jest przeprowadzenie diagnozy oraz dostarczenie materiałów i wniosków, a także narzędzi (modeli), możliwych do wykorzystania przez przedsiębiorców do budowania kapitału ludzkiego w hotelarstwie i ograniczania ryzyka motywacyjnego.
Ze wstępu
Rozdział 1
Ryzyko motywacyjne w działalności podmiotów gospodarczych
1.1. Ewolucja definiowania ryzyka w różnych nurtach myśli ekonomicznej
1.2. Ryzyko systematyczne i specyficzne w działalności podmiotów gospodarczych
1.3. Elementy ryzyka pracodawcy
1.4. Ryzyko motywacyjne jako rodzaj ryzyka personalnego
Rozdział 2
Motywowanie do pracy w gospodarowaniu kapitałem ludzkim
2.1. Koncepcje kapitału ludzkiego w teorii ekonomii
2.2. Gospodarowanie kapitałem ludzkim na poziomie mikroekonomicznym
2.3. Zakres znaczeniowy pojęć motywacja i motywowanie
2.4. Charakterystyka wybranych teorii motywacji
2.4.1. Teorie treści motywacji
2.4.2. Teorie procesu motywacji
2.5. Narzędzia motywowania
2.5.1. Płaca jako czynnik motywacyjny
2.5.2. Motywatory pozapłacowe materialne i niematerialne
2.6. Wskaźniki stanu motywacji pracowniczej
2.6.1. Satysfakcja pracowników jako efekt motywowania
2.6.2. Lojalność pracownicza jako następstwo działań motywacyjnych
Rozdział 3
Rynek pracy w hotelarstwie
3.1. Hotelarstwo jako dziedzina gospodarowania
3.2. Istota i segmenty rynku pracy w branży hotelarskiej
3.3. Podaż pracy w hotelarstwie
3.4. Ekonomiczne uwarunkowania popytu na pracę w hotelarstwie
Rozdział 4
Ocena działań motywacyjnych w przedsiębiorstwach hotelarskich jako metody
redukcji ryzyka personalnego
4.1. Rola systemu informacji kadrowej w procesie identyfikacji stanu motywacji
pracowniczej i ryzyka personalnego w branży hotelarskiej
4.2. Pracownicy hotelu jako źródło ryzyka
4.3. Ocena ryzyka personalnego w przedsiębiorstwach hotelarskich
4.4. Instrumenty motywowania w hotelarstwie
4.5. Egzemplifikacja działań motywacyjnych w wybranym przedsiębiorstwie hotelarskim
(przykład pięciogwiazdkowego hotelu w Warszawie)
Rozdział 5
Modelowe ujęcie redukcji ryzyka personalnego w hotelarstwie przez działania
motywacyjne
5.1. Potrzeby pracowników jako przesłanka działań motywacyjnych
5.2. Identyfikacja luk w działaniach motywacyjnych przedsiębiorstwa hotelarskiego
(przykład pięciogwiazdkowego hotelu w Kołobrzegu)
5.3. Działania motywacyjne w procesie kształtowania zaangażowania pracowników
i redukcji ryzyka personalnego
5.3.1. Wpływ działań motywacyjnych na ryzyko fluktuacji w przedsiębiorstwie hotelarskim
(przykład dwugwiazdkowego hotelu w Szczecinie)
5.3.2. Wpływ ograniczenia działań motywacyjnych na lojalność pracowników
przedsiębiorstwa hotelarskiego (przykład czterogwiazdkowego hotelu w Szczecinie)
5.3.3. Wpływ działań motywacyjnych na wizerunek hotelu jako pracodawcy
(przykład Sieci Qubus Hotel)
5.4. Model motywowania w warunkach ryzyka personalnego
Zakończenie
Załączniki
Bibliografia
Spis rysunków, tabel i załączników
Abstract