Publikacja dostępna też w
Rok wydania 2018
Przedmiotem badań w niniejszej monografii jest ryzyko nadużyć, na które narażone są
zarówno duże, jak i małe przedsiębiorstwa. Relacje pracodawca– pracownik w tych
przedsiębiorstwach często oparte są na wieloletniej znajomości oraz bliskich kontaktach.
Często nawet najlepsze stosowane zabezpieczenia nie są w stanie uchronić przedsiębiorstwa
przed stratą spowodowaną przez pracownika. Potencjalnym sprawcą nadużycia jest
pracownik, czyli osoba, która jest wewnątrz przedsiębiorstwa, zna je „od środka”, zna wady
organizacyjne, braki w zabezpieczeniach, słabości współpracowników, co może wykorzystać
do realizacji „swoich celów”. Warto zauważyć, że strata wynikająca z przestępstwa zwykle
nie jest jednorazowa, w jej skład wchodzi wiele incydentów o takim samym charakterze,
z tymi samymi sprawcami działającymi przez dłuższy czas. Gdy więc strata zostanie odkryta,
chodzi zwykle o ogromną sumę pieniędzy, ponieważ sprawcy mogli działać przez miesiące
lub nawet lata.
Ze wstępu
Rozdział 1. Zjawisko nadużyć w działalności gospodarczej
1.1. Ryzyko w działalności przedsiębiorstwa
1.1.1. Pewność i ryzyko w przedsiębiorstwie
1.1.2. Ryzyko operacyjne w przedsiębiorstwie
1.1.3. Ryzyko personalne w działalności gospodarczej
1.1.4. Zarządzanie ryzykiem jako element kontroli zarządczej
1.2. Ryzyko nadużyć w przedsiębiorstwie
1.2.1. Pojęcie nadużyć pracowniczych
1.2.2. Sprzeniewierzenie pracownicze jako przestępstwo
1.2.3. Przyczyny popełniania nadużyć przez pracowników
1.2.4. Świadomość przedsiębiorców związana z nadużyciami dokonywanymi przez
pracowników
1.2.5. Przestępstwa w białych kołnierzykach – nadużycia dokonywane przez pracowników
wyższego szczebla
Rozdział 2. Polityka bezpieczeństwa przedsiębiorstwa
2.1. Polityka przeciwdziałania nadużyciom
2.1.1. Zapobieganie i wykrywanie nadużyć
2.1.2. Polityka doboru personelu
2.1.3. Ochrona mienia i środki kontroli pracowników
2.1.4. Edukacja pracowników w zakresie kreowania kultury przedsiębiorstwa
2.1.5. Kodeks etyczny w przedsiębiorstwie
2.2. System wykrywania nadużyć
2.2.1. Kontrola w przedsiębiorstwie jako element dyscyplinujący pracowników
2.2.2. System anonimowego informowania w przedsiębiorstwie – whistleblowing
2.3. Prawne aspekty dochodzenia strat w przypadku wykrycia nadużyć
2.3.1. Prawne konsekwencje nadużyć w przedsiębiorstwie
2.4. Ubezpieczenie jako alternatywna forma ochrony przedsiębiorstwa przed stratami
związanymi z ryzykiem nadużyć
2.4.1. Rola i znaczenie ubezpieczeń w działalności gospodarczej
2.4.2. Ubezpieczenie ryzyka sprzeniewierzenia
Rozdział 3. Ryzyko nadużyć w przedsiębiorstwie – wyniki badań empirycznych
3.1. Uwagi wprowadzające
3.2. Metody i instrumenty badawcze
3.2.1. Założenia metodyczne badań przeprowadzonych wśród przedsiębiorców
3.2.2. Założenia metodyczne badań przeprowadzonych wśród pracowników
3.3. Ocena ryzyka nadużyć według przedsiębiorców
3.3.1. Struktura badanych przedsiębiorstw
3.3.2. Poziom wiedzy przedsiębiorców na temat zarządzania ryzykiem
3.3.3. Ocena poziomu ryzyka nadużyć i zabezpieczeń
3.4. Ryzyko nadużyć w ocenie pracowników
3.4.1. Struktura badanych pracowników
3.4.2. Ocena poziomu zadowolenia i uczciwości badanych pracowników
3.4.3. Ocena ryzyka nadużyć przez pracowników
Rozdział 4. Ograniczenie ryzyka nadużyć w przedsiębiorstwie
4.1. Zarządzanie ryzykiem nadużyć w przedsiębiorstwie
4.2. Finansowanie działań ograniczających ryzyko nadużyć
4.3. Propozycje instrumentów mogących wzmocnić odporność przedsiębiorstwa na
nadużycia dokonywane przez pracowników
Zakończenie
Bibliografia
Spis rysunków
Spis tabel