Rok wydania 2014
Proponowana monografia jest zaproszeniem do refleksji rozszerzającej granice myślenia o życiu człowieka o jego wymiar moralny. Sprawność moralna jest bowiem traktowana jako dyspozycja podmiotu, czyli osoby rozpatrywanej z perspektywy dobra i zła. Jest jakością osoby, ale bezpośrednio związaną z jakością jej zachowań. Pytania o sprawności moralne dotyczą więc nie tylko kategorii działania w codzienności, ale mają naturę bardziej ogólną, obejmującą psycho-moralną kondycję współczesnego człowieka. Zatroskanie o tę kondycję wykazali Autorzy poniższych tekstów, reprezentujący różne dyscypliny naukowe oraz ośrodki akademickie. Książka stanowi więc obraz sprawności moralnych zdominowany różnorodnością przesłanek. Wyrazem wspólnego zatroskania są jednak duchowość i wychowanie jako wymiary integrujące przedstawione analizy.
(fragment Wstępu)
Filozoficzne, metodologiczne i ontyczne podstawy
i cele formowania sprawności moralnych w wychowaniu pedagogów
Krystyna Duraj-Nowakowa
Perfekcjoryzm jako zasada organizująca działania zawodowe nauczyciela
Lucyna Dziaczkowska
Perfekcjonizm wychowawcy: pomoc czy przeszkoda w wychowaniu
Małgorzata Kunicka
Diagnostyka kreatywnego potencjału i modelowania osobistej przyszłości
w stosowanej akmeologii kreatywnej
Natalia Wiszniakowa-Zelinskiy
O empatii poznawczej i emocjonalnej w kontekście ludzkiego zachowania
Anna Ziółkowska
Doświadczenie wdzięczności jako podstawa kształtowania
wzajemności bezpośredniej i pośredniej
Małgorzata Szcześniak, Roman Szałachowski
Aksjologiczne konteksty teorii prekursorów badań nad dzieckiem
Sławomir Krzyśka
Człowiek pryncypialny a człowiek prostomyślny w rozważaniach filozoficznych
Józefa Bańki
Paweł Nierodka
Orientacje prospołeczne wolontariuszy a (nie)wspaniałomyślność działania
Grzegorz Piekarski
Młodzież w sytuacji pokusy – wyniki badań empirycznych
Hubert Kupiec
Zachowania altruistyczne wychowanków Młodzieżowego Ośrodka
Wychowawczego w Trzebieży
Jowita Hryszkiewicz
Gawęda o gawędzeniu jako podsumowanie rozważań
ojca Jacka Woronieckiego na temat sprawności moralnych nauczyciela
Ewa Szuszkiewicz
Zamiast zakończenia
Noty o autorach