Publikacja dostępna też w 
Rok wydania 2020
Pierwsza część analizy interesujących nas problemów skupia się na teorii, będzie ona
zatem refleksją nad współczesną koncepcją katechezy Kościoła i miejscem, jakie zajmuje
w niej Pismo Święte, ze szczególnym zwróceniem uwagi na Stary Testament. W ten
zamysł wpisuje się również refleksja nad tekstem Biblii i dostrzeżenie w niej potencjału
katechetycznego, zarówno w odniesieniu do opisywanych na jej kartach postaci, jak
i wartości związanych z wychowaniem, a także z próbą chrystocentrycznego odczytania
Starego Testamentu. Praktyczny wymiar odpowiedzi łączy się z analizą dokumentów
programujących katechezę, ponieważ już one ukazują stopień i jakość aplikacji wskazań
teoretycznych. Ze względu na trwający, a właściwie zaczynający się w roku szkolnym
2020/2021 proces wymiany podręczników9, związany z reformą systemu oświaty oraz
z nowymi dokumentami programującymi nauczanie religii, nie ma jeszcze możliwości
oceny podręczników dla ucznia i podręczników metodycznych pod kątem czerpania treści
z tekstów starotestamentalnych. Będzie to możliwe po zakończeniu wymiany, która ma
trwać cztery lata, i niewątpliwie taka analiza stanowić może dopełnienie wątków podjętych
w niniejszej monografii.
Z wprowadzenia
ROZDZIAŁ I
BIBLIA W KONCEPCJI KATECHEZY
1. Cel i zadania katechezy
1.1. Ostateczny cel katechezy
1.2. Pismo Święte w realizacji zadań katechezy
1.2.1. Rozwijanie poznania wiary
1.2.2. Wychowanie liturgiczne
1.2.3. Formacja moralna
1.2.4. Nauczanie modlitwy
1.2.5. Wychowanie do życia wspólnotowego
1.2.6. Wprowadzenie do misji
2. Pismo Święte jako źródło treści w katechezie
2.1. Źródło i „źródła” treści w katechezie
2.2. Kryteria przedstawiania treści katechetycznych
2.2.1. Jezus Chrystus w centrum katechezy
2.2.2. Jezus Chrystus objawia Ojca w Duchu Świętym
2.2.3. Katecheza dobrą nowiną o zbawieniu
2.2.4. Katecheza drogą do wolności
2.2.5. Katecheza Kościoła
2.2.6. Katecheza wtajemniczeniem w historię zbawienia
2.2.7. Katecheza włączona w kulturę
2.2.8. Katecheza orędziem integralnym
2.2.9. Katecheza organiczna i uporządkowana hierarchicznie
2.2.10. Katecheza orędziem znaczącym
3. Treści katechezy według Dyrektorium ogolnego o katechizacji
3.1. Wyznanie wiary
3.2. Celebrowanie wiary
3.3. Życie wiary
3.4. Modlitwa wiary
ROZDZIAŁ II
ROLA PISMA ŚWIĘTEGO STAREGO TESTAMENTU W KATECHEZIE
1. Ewolucja w pojmowaniu Biblii w teologii i duszpasterstwie
1.1. Pojmowanie znaczenia Pisma Świętego w starożytności chrześcijańskiej
1.2. Rozumienie Pisma Świętego w Kościele od średniowiecza do reformacji
1.3. Nowożytna interpretacja Biblii
2. Stary Testament jako proces wychowania
2.1. Biblijne pojęcie wychowania
2.2. Bóg pedagogiem swojego ludu
2.3. Stary Testament podręcznikiem wychowania
3. Postacie Starego Testamentu jako wzory postaw
3.1. Abraham – ojciec wiary
3.2. Mojżesz – prawodawca i wychowawca narodu
3.3. Samuel – wierny Panu
3.4. Dawid – pomazaniec Pański
3.5. Salomon – władca mądry i sprawiedliwy
3.6. Hiob – ufny mimo wszystko
3.7. Machabeusze – męczennicy za wiarę
3.8. Prorocy – głos Boga
4. Stary Testament jako droga do Jezusa
4.1. Zjawisko relektury
4.2. Aluzje i cytaty starotestamentalne zawarte w pismach Nowego Testamentu
4.2.1. Stary Testament w Ewangeliach
4.2.2. Stary Testament w katechezie apostolskiej
4.2.3. Stary Testament w nauczaniu św. Pawła
4.2.4. Stary Testament w pozostałych listach Nowego Testamentu
4.2.5. Stary Testament w Apokalipsie św. Jana
4.3. Stary Testament zapowiada przyjście Mesjasza
ROZDZIAŁ III
STARY TESTAMENT W PRAKTYCE KATECHETYCZNEJ
1. Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce
2. Program (programy) nauczania religii
3. Znaczenie podręcznika w edukacji religijnej
4. Stary Testament w Podstawie programowej katechezy
5. Stary Testament w Programie nauczania religii
6. Stary Testament w podręcznikach do nauczania religii
Zakończenie
Bibliografia
Summary