Rok wydania 2021
Celem monografii jest przedstawienie pracy zdalnej i jej uwarunkowań w organizacjach w trakcie globalnej epidemii wywołanej wirusem SARS-CoV-2 powodującym chorobę COVID-19. Opracowanie jest heurystyczne i deskryptywne, jego celem jest aktualna charakterystyka pracy zdalnej, uwzględniająca zmiany w regulacjach prawnych, ewolucję definicji, bogactwo praktyki oraz zmiany w rozumieniu badanego zjawiska przez wszystkich uczestników rynku pracy. Cel, z uwagi na zakres problematyki oraz przyjętą koncepcję niniejszej monografii, wynika z przekonania o wadze i aktualności podejmowanych zagadnień.
W trakcie zamykania prac nad niniejszą publikacją w Polsce rozpoczynał się tzw. trzeci lockdown, zdalna praca była koniecznością dla większości pracowników i pracodawców, jeśli podtrzymali oni funkcjonowanie swojej organizacji. Pandemia trwa, co uniemożliwia spojrzenie na badane zjawisko z odpowiedniej perspektywy (jednocześnie nie ma pewności, kiedy taka perspektywa „po pandemii” będzie osiągalna). Podstawową hipotezą badawczą jest przypuszczenie, że okoliczności masowego wdrożenia pracy zdalnej nie są obojętne dla jej uwarunkowań i definicji (formalnej – prawo pracy i praktycznej – regulaminy wewnętrzne, praktyka). Sytuacja pandemii istotnie oddziałuje na kształtowanie się definicji, rozumienie, regulacje prawne oraz ocenę pracy zdalnej. Obecnie zdalna praca ma tylko uregulowanie w przepisach szczególnych (tzw. tarczy antykryzysowej). Trwają konsultacje zapisów dotyczących tej formy pracy jako regulacji trwale włączonych do prawa pracy w Polsce (dotąd nie była uregulowana w prawie pracy). Praca zdalna sprzed pandemii jako atypowa forma pracy właściwa dla wybranych branż, której popularność rosła, różni się od wdrożonej w imię wyższej konieczności masowej pracy zdalnej, do której musiała się dostosować większość pracowników i pracodawców. Zestawienie publikacji, regulacji, praktyki, studium przypadku i wyników badania pracowników oraz sformułowanych wniosków jest istotnym wkładem do dyskusji nad przyszłą optymalną definicją i zapisami w prawie pracy.
Ze wstępu
1. Teoretyczne aspekty pracy zdalnej
1.1. Istota pracy i jej funkcje
1.2. Istota i definicje pracy zdalnej
1.3. Geneza pracy zdalnej
1.4. Telepraca a praca zdalna
2. Uwarunkowania pracy zdalnej w organizacji
2.1. Uwarunkowania prawne pracy zdalnej
2.2. Ekonomiczne i technologiczne determinanty pracy zdalnej
2.3. Psychologiczne aspekty pracy zdalnej
2.4. Społeczne uwarunkowania pracy zdalnej
2.5. Korzyści i zagrożenia wynikające z pracy zdalnej – przegląd badań
3. Praca zdalna w Muzeum Narodowym w Szczecinie przed pandemią i w trakcie
pandemii COVID-19 – studium przypadku
3.1. Charakterystyka podmiotu
3.2. Metoda badawcza
3.3. Telepraca w Muzeum Narodowym w Szczecinie w latach 2010–2019
3.4. Wyniki badania w 2020 roku
3.5. Dyskusja i wnioski
4. Praca zdalna w organizacjach w trakcie pandemii COVID-19 – wyniki badania
4.1. Charakterystyka respondentów i metoda badawcza
4.2. Wyniki badania
4.3. Dyskusja i wnioski
Zakończenie
Bibliografia
Spis rysunków i tabel