Publikacja dostępna też w 
Rok wydania 2020
Przedłożony tom, który otwiera serię publikacji naukowych, ma znamienny tytuł: W tyglu zmian. Metafora tygla wskazuje na możliwość różnorodnych interpretacji. Tygiel jest naczyniem z wytrzymałych materiałów, musi bowiem przetrwać procesy charakteryzujące się gwałtownym przebiegiem. Mieszają się w nim różne idee, pomysły, koncepcje, zjawiska, czasem nawet wobec siebie sprzeczne i wykluczające się, a efekt tego jest nieprzewidywalny. Z jednej strony wrzucone do tygla składniki mogą się rozpuścić, tworząc syntezę jedności i różnorodności, z drugiej zaś – zmieszanie różnych elementów może powodować dysharmonię czy chaos. Metafora ta nie jest przypadkowa. Zjawiska, z którymi mamy aktualnie do czynienia w nauce i kształceniu akademickim w Polsce, mają gwałtowny przebieg i mało przewidywalne skutki, a towarzyszy im opór, a przynajmniej kontestacja wielu środowisk. Pojawia się pytanie, do czego doprowadzą zmiany, których doświadczamy? Czy polskie uczelnie są na tyle silne, że udźwigną nałożone wymagania? Czy będą potrafiły funkcjonować w warunkach wysokiej konkurencyjności? Czy znacząco wzrośnie liczba prestiżowych publikacji naukowych? Czy w szerszym zakresie polskie prace wejdą do międzynarodowego obiegu naukowego? Czy większa będzie wartość zewnętrznych środków pozyskiwanych na finansowanie nauki? I wreszcie, czy wyższa będzie jakość kształcenia akademickiego? Czy jego efekty będą odpowiadać oczekiwaniom rozmaitych grup interesów? Czy polskie uczelnie staną się równoprawnymi uczestnikami globalnej przestrzeni uprawiania nauki i kształcenia akademickiego? Książka nie dostarcza gotowych odpowiedzi na te pytania – dziś nikt ich jeszcze nie zna. Mamy jednak nadzieję, że zebrane teksty poszerzają wiedzę, dostarczają inspiracji, prowokują do stawiania pytań o aktualność własnej praktyki edukacyjnej i do poszukiwania nowych dla niej rozwiązań. Jeśli pobudzą do refleksji, sprowokują dyskusję, zainicjują kolejne działania badawcze i rozwiązania praktyczne, cel postawiony przez Autorki, Autorów oraz Redaktorki tomu zostanie osiągnięty.
Anna Murawska, Paula Wiażewicz-Wójtowicz
I. UNIWERSYTET MIĘDZY AUTONOMIĄ A DEPENDENCJĄ
Elżbieta Wołodźko
Autonomia w dyskursie posthumanistycznym a idee akademickiej pedagogiki krytycznej
i emancypacyjnej
Anna Murawska
Autonomia w uniwersytecie. Ku hermeneutycznej racjonalności edukacji
Andrzej Olubiński
Rozwój i osiągnięcia/degradacja nauk społecznych i społeczeństwa w przeliczeniu na
punkty!?
II. WOKÓŁ DYDAKTYKI AKADEMICKIEJ
Olha Honcharenko
The majesty of university of Kazimierz Twardowski in the context of modern university
changes
Jacek Moroz Problem-based learning jako element zmiany w myśleniu o edukacji
akademickiej
Dariusz Stępkowski, Jarosław Wiazowski, Joanna Leszczyńska
Jak uczyć nauki? Ewaluacja kursu dydaktyki akademickiej
Gitana Naudužieniė
Emotional intelligence of students in higher education, students’ academic achievements
and satisfaction with studies
III. EDUKACJA AKADEMICKA – INSPIRACJE I DOŚWIADCZENIA ZZA OCEANU
Agnieszka Materne
Nauczyciel japońskiej szkoły podstawowej – edukacja i kariera
Constance Murphy
Concordia University of Edmonton’s Bachelor of Education After Degree [BEd (AD)]
Program
Aneta Makowska
Szkoła wyższa: od protestów do opuszczonych budynków. Doświadczenia birmańskie
Anna Mańkowska
Chiński plan OBOR. Czy Chiny zmienią edukację wyższą na świecie?
IV. AKADEMIA W ODPOWIEDZI NA ZMIANY SPOŁECZNE
Mikołaj Materne
Kształcenie nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej w zakresie plastyczno--technicznym
Aleksander Cywiński
Tygiel zmian – winylizacja w dobie gazowej nowoczesności jako świadectwo istotności
rzeczy
Anna Linka
Stypendia studenckie jako komplementarna ścieżka przyjmowania uchodźców
w Europie
Olga Tunkiewicz
Studenci ze spektrum autyzmu w środowisku akademickim
BIBLIOGRAFIA