Rok wydania 2021
Książka jest zbiorem publikowanych wcześniej artykułów dokumentujących zainteresowanie Autorek szeroko pojętą problematyką aksjologiczną. Studia te wpisująsię w – cieszące się niesłabnącą popularnością wśród badaczy rozmaitych dyscyplin naukowych – rozważania nad wartościami, a zatem w refleksję nad tym, co czynimy, co motywuje nas do działania, dlaczego zachowujemy się tak, a nie inaczej, jak powinniśmy postępować, dokąd podążamy, jaki jest nasz stosunek do świata i ludzi.
Zaprezentowane w monografii prace tworzą dwa wyraziste zespoły. Pierwszy, autorstwa Barbary Rodziewicz, to prace poświęcone językoznawczym aspektom aksjologii, analizie materiału językowego współczesnych użytkowników języka polskiego i rosyjskiego oraz niemieckiego; drugi, autorstwa Klaudii Koczur-Lejk, to studia literaturoznawcze skupione wokół czeskiej literatury parenetycznej XVI–XVII wieku. Poza problematyką oscylującą wokół wartości oba te obszary badawcze łączy odniesienie do zagadnień związanych z dziedzictwem kulturowym, religią i tradycją Słowian.
Artykuły w zbiorze zostały uporządkowane w większości według aksjologicznego kryterium onomazjologicznego. Dziewięć tekstów opatrzono nazwą wartości, wokół której koncentrują się omawiane w nich zagadnienia. Są to: prawda, bezpieczeństwo, bogactwo, przyjemność, szczęście, życie, piękno, powściągliwość i ubóstwo. Dwa teksty ujmują omawianą problematykę w szerszym kontekście jako osobowe wzorce aksjologiczne i wartości chrześcijańskie. Wykaz wszystkich prac zamieszczonych w monografii został ujęty w bibliografii.
Od Autorek
I. Wartości w języku
Prawda
Bezpieczeństwo
Bogactwo
Przyjemność
Szczęście
Wartości chrześcijańskie
II. Wartości w literaturze
Życie
Piękno
Powściągliwość
Ubóstwo
Osobowe wzorce aksjologiczne
Słowo końcowe
Wykaz prac opublikowanych w poszczególnych rozdziałach
Bibliografia
Indeks nazwisk
Summary
Dla tego produktu nie napisano jeszcze recenzji!
Napisz recenzjęWłaściciel sklepu internetowego nie gwarantuje, że publikowane opinie pochodzą od konsumentów, którzy używali danego produktu lub go kupili.