Publikacja dostępna też w
Rok wydania 2017
Książka składa się z trzech rozdziałów, z których pierwszy jest przeglądem wiedzy
zastanej. Ukazano w nim genezę pojęcia „wsparcie społeczne” i różnorodne spojrzenia
na to, co jest jego istotą dla przedstawicieli różnych dyscyplin naukowych. W tym samym
rozdziale opisano problemy pojawiające się na wczesnych etapach rodzicielstwa
– od poczęcia dziecka, poprzez prawidłowo rozwijającą się ciążę, aż do porodu. Podjęto
kwestie takie jak: obawy ciężarnej kobiety o zdrowie własne i rozwijającego się płodu,
lęk przed porodem oraz przeciążenie obowiązkami po urodzeniu dziecka. Uwagę poświęcono
również przeżyciom mężczyzny, który oczekując na potomka, także doświadcza lęku,
emocjonalnej labilności i bywa niepewny, czy podoła roli ojca. Po opisaniu rodzicielskich
dylematów związanych z ciążą o prawidłowym przebiegu, pochylono się nad sytuacją
rodziców, u których dziecka rozpoznano wadę letalną. W dalszej części opracowania
scharakteryzowano możliwości wsparcia rodziców w okresie prenatalnym i perinatalnym
udzielanego przez różne podmioty: w pierwszej kolejności przez współmałżonka/partnera
i innych członków grupy rodzinnej, następnie przez personel medyczny, szkołę rodzenia
oraz inne osoby i instytucje, niekiedy komercyjne. Odnosząc się do rodziców dzieci z wadą
letalną, rozszerzono katalog potencjalnych źródeł wsparcia między innymi o hospicjum
perinatalne oraz możliwości, jakie stwarza Internet.
Ze wstępu
Rozdział I
Wczesne etapy rodzicielstwa jako sytuacja zwiększonego zapotrzebowania
rodziców na wsparcie
1.1. Pojęcie wsparcia społecznego
1.2. Wybrane problemy okresu prenatalnego i perinatalnego w ciąży
o prawidłowym przebiegu oraz po stwierdzeniu u płodu wady letalnej
1.2.1. Konfrontacja z niepomyślną diagnozą
1.2.2. Poszukiwanie winnego choroby dziecka
1.2.3. Świadomość przedwczesnej śmierci dziecka i jej konsekwencje
1.2.4. Ambiwalentne pragnienia wobec życia dziecka
1.2.5. Decydowanie o losach ciąży
1.2.6. Niepełnowartościowość rodzica i dziecka
1.2.7. Obawa przed spełnianiem roli rodzica chorego dziecka
1.2.8. Obawa przed powtórzeniem niepowodzenia prokreacyjnego
1.2.9. Strata dziecka
1.2.10. Poczucie braku sensu w doświadczeniu choroby i śmierci dziecka
1.3. Możliwości wsparcia rodziców na wczesnych etapach rodzicielstwa
ze szczególnym uwzględnieniem rodziców dzieci z wadą letalną
Rozdział II
Podstawy metodologiczne badań własnych
2.1. Przedmiot i cele badań
2.2. Problemy, zmienne i wskaźniki badawcze
2.3. Zastosowane techniki i narzędzia badawcze oraz charakterystyka badanych grup
Rozdział III
Wsparcie społeczne w interakcjach rodziców
dzieci z Zespołem Edwardsa – wyniki badań własnych
3.1. Problemy zwerbalizowane przez rodziców na forum internetowym
3.2. Komunikaty w dyskusji na forum internetowym dowodzące społecznego wsparcia
rodziców dzieci z Zespołem Edwardsa
3.2.1. Wsparcie emocjonalne w badanej dyskusji
3.2.2. Wsparcie wartościujące
3.2.3. Wsparcie informacyjne
3.2.4. Wsparcie instrumentalne
3.2.5. Wsparcie duchowe
3.3. Rodzice-użytkownicy forum o doświadczeniach wsparcia pomiędzy członkami grupy
(na podstawie wywiadów netnograficznych)
3.3.1. Wsparcie oczekiwane i otrzymane za pośrednictwem forum oraz zadowolenie
z ilości uzyskanego wsparcia
3.3.2. Przydatność forum w przezwyciężaniu problemów przeżywanych przez rodziców
w związku z chorobą dziecka
3.3.3. Struktura wsparcia pośród użytkowników forum – w dyskusji i poza nią
3.3.4. Motywacja do wspierania w przyszłości innych rodziców chorych dzieci
3.4. Głos krytyczny – wątpliwości i potencjalne zagrożenia wsparcia na forum
Zakończenie
Bibliografia
Summary