Rok wydania 2019
Przeobrażenia cywilizacyjne dokonujące się w pierwszym ćwierćwieczu XXI wieku, w tym zmiany modeli gospodarczych i modeli mentalnych w narodzie, ewolucyjne, a niekiedy nawet rewolucyjne przemiany rynkowe, zarówno po stronie popytu, jak i podaży, a także transpozycje postaw, norm, wzorców, preferowanych wartości, stylu życia, a w konsekwencji zachowań społecznych, zmiany kulturowe, a także metamorfozy demograficzne, wymuszają na przedsiębiorcach reorientację nie tylko w zakresie poznania istoty tych zmian, ale przede wszystkim w konkretnych działaniach.
Konkludując, monografia jest adresowana do szerokiego grona czytelników. Autorki wyrażają nadzieję, że stanie się źródłem wiedzy zarówno dla studentów, jak i dla nauczycieli akademickich, szczególnie na kierunkach studiów powiązanych z różnymi dyscyplinami w ramach dziedziny nauk społecznych (ekonomii i finansów, geografii społeczno-ekonomicznej i gospodarki przestrzennej oraz nauk o zarządzaniu i jakości), a także inspiracją dla praktyków biznesowych.
Z wprowadzenia
Część I. Współczesne dylematy biznesowe – perspektywa rozwojowa
1.1. Wzrost i rozwój przedsiębiorstwa
1.1.1. Systematyzacja pojęć z zakresu wzrostu i rozwoju przedsiębiorstwa
1.1.2. Źródła wzrostu przedsiębiorstwa
1.1.3. Siły motoryczne rozwoju w biznesie
1.2. Strategie rozwoju podmiotów gospodarczych – przegląd wybranych podejść
1.2.1. Wprowadzenie do problematyki strategicznego rozwoju przedsiębiorstw
1.2.2. Strategie specjalizacji i koncentracji
1.2.3. Koncepcja dywersyfikacji
1.2.4. Filozofia i praktyka działania kooperacyjnego
1.2.5. Idea „błękitnego oceanu”
1.3. Retrospektywa wybranych podejść do upowszechniania procesów rozwojowych
w biznesie
1.3.1. Orientacja innowacyjna
1.3.2. Rozwój przez uczenie się
1.4. Indykacje praktyczne
1.5. Zagadnienia podsumowująco-kontrolne
Część II. Współczesne dylematy biznesowe – perspektywa finansowa
2.1. Aspekty finansowe wyzwań rozwojowych przedsiębiorstw
2.2. Decyzje finansowe a cele działania przedsiębiorstw
2.3. Tradycyjne mechanizmy finansowania przedsiębiorstw
2.4. Współczesne i alternatywne mechanizmy finansowania przedsiębiorstw
2.5. Indykacje praktyczne
2.6. Zagadnienia podsumowująco-kontrolne
Część III. Współczesne dylematy biznesowe – perspektywa organizacyjna
3.1. Zarządzanie transformacją modeli biznesowych
3.1.1. Geneza i rodzaje modeli biznesowych
3.1.2. Czynniki wpływające na zmiany modeli biznesowych
3.2. Ekonomia doświadczeń i ekonomia cyrkularna a zmiany w generowaniu wartości
organizacji
3.2.1. Trendy w gospodarce a kreowanie wartości organizacji
3.2.2. Grywalizacja i userexperience jako elementy ekonomii doświadczeń
3.2.3. Gdzie się zaczyna, a gdzie kończy produkt – ekonomia cyrkularna
3.2.4. Modele ekonomiczne ekonomii cyrkularnej
3.3. Design w strategicznym zarządzaniu organizacją
3.3.1. Nowe pokolenie użytkowników – nowe wyzwania
3.3.2. Zarządzanie firmą zorientowaną na design
3.3.3. Formy wsparcia wdrożenia nowych rozwiązań opartych na designie – przegląd
dostępnych instrumentów pomocowych
3.4. Zarządzanie procesami wdrożenia nowych produktów i usług
3.4.1. Zarządzanie wartością klienta
3.4.2. Planowanie strategiczne odnośnie do nowego produktu i usługi
3.4.3. Etapy procesu wdrażania nowego produktu i usługi
3.4.4. Modele wdrażania nowego produktu i usługi
3.5. Indykacje praktyczne
3.6. Zagadnienia podsumowująco-kontrolne
Bibliografia
Spis tabel, rysunków i schematów