Publikacja dostępna też w 
Rok wydania 2020
Wraz z rozwojem koncepcji kapitału ludzkiego coraz większego znaczenia nabrało zarządzanie tym kapitałem w organizacjach, co przełożyło się na zmianę podejścia do pracowników i zarządzania nimi. Dodatkowym bodźcem zmian był rozwój techniki i technologii, powstanie Internetu, a także przemiany w relacjach społecznych i wyznawanych wartościach. To wszystko spowodowało, że od pracowników zaczęto oczekiwać coraz większej samodzielności, kreatywności, odpowiedzialności, umiejętności uczenia się i rozwoju kompetencji społecznych, szczególnie umiejętności pracy w zespole. Ze strony pracowników wzrasta potrzeba postrzegania sensu pracy, czerpania z niej przyjemności i wykonywania jej w dobrej atmosferze, oczekują oni też dobrych możliwości rozwoju, stabilności zawodowej i oddzielenia czasu pracy od czasu wolnego.
Monografia może służyć zarówno osobom, które zajmują się od strony teoretycznej zagadnieniami tworzenia i rozwoju kapitału ludzkiego w organizacji, jak i praktykom, chcącym wykorzystać przedstawioną wiedzę w zarządzaniu pracownikami. Publikacja może też być wykorzystana przez studentów do pogłębiania wiedzy z analizowanego zakresu.
Z wprowadzenia
Rozdział 1. Aspekty metodyczne badań
1.1. Opis procedury badawczej
1.2. Charakterystyka próby badawczej
Rozdział 2. Zarządzanie zasobami ludzkimi – wybrane aspekty
2.1. Ujęcie definicyjne zarządzania zasobami ludzkimi
2.2. Podstawowe obszary zarządzania zasobami ludzkimi
2.3. Ewolucja zarządzania zasobami ludzkimi
2.4. Funkcjonowanie wybranych obszarów zarządzania zasobami ludzkimi
w przedsiębiorstwach w ocenie pracowników
Rozdział 3. Pozyskiwanie kapitału ludzkiego do przedsiębiorstwa
3.1. Znaczenie kapitału ludzkiego w kontekście funkcjonowania przedsiębiorstwa
3.2. Planowanie potrzeb personalnych
3.3. Ustalenie profilu wymagań wobec kandydatów
3.4. Rekrutacja personelu
3.5. Selekcja personelu
3.5.1. Metody selekcji bez bezpośredniego udziału kandydata
3.5.2. Selekcja z bezpośrednim udziałem kandydatów
Wywiady (rozmowy) jako źródło pozyskiwania informacji i oceny kandydatów
Testy jako metoda oceny przydatności kandydatów
Inne metody selekcji kandydatów
3.6. Efektywność metod selekcji
3.7. Wprowadzanie pracowników w zakres obowiązków
Rozdział 4. Wynagrodzenia w procesie motywowania pracowników
4.1. Motywacja i motywowanie
4.1.1. Motywacja – pojęcie i istota
4.1.2. Motywowanie do pracy
4.2. Wynagradzanie
Rozdział 5. Ocenianie pracowników
5.1. Istota oceniania pracowników i oceny pracowniczej
5.2. Częstotliwość przeprowadzania ocen pracowniczych
5.3. Kryteria oceny pracowniczej
5.4. Metody i techniki oceny pracowniczej
5.5. Użyteczność i sprawiedliwość okresowych ocen pracowniczych
Rozdział 6. Szkolenie i doskonalenie zawodowe
6.1. Pojęcia i cele w sferze rozwoju zawodowego organizacji
6.2. Modele procesu szkolenia
6.3. Analiza i identyfikacja potrzeb szkoleniowych
6.4. Planowanie i realizacja szkolenia
6.5. Ocena efektywności szkolenia
Podsumowanie
Aneks
Literatura
Spis rysunków i tabel