Publikacja dostępna też w
Rok wydania 2020
Dyskursy trzeciego tysiąclecia IV to kontynuacja publikacji poświęconych różnym metodologicznym podejściom badawczym odnośnie do modnych obecnie analiz wielu odmian dyskursów (tom – 2011, tom II – 2013, tom III – 2015).
W monografii zaprezentowano dwadzieścia jeden artykułów badaczy z Polski i ze Słowacji. Każdy z autorów bada określony typ dyskursu jako złożony układ komunikacyjny, uzależniony od kontekstu kulturowego, społecznego, ideologicznego i determinowanego przez kompetencje językowe i pozajęzykowe uczestników aktu komunikacji. Najwięcej uwagi poświęcono dyskursowi internetowemu, stanowiącemu obecnie podstawowe źródło materiału badawczego nad innymi odmianami dyskursów funkcjonujących w przestrzeni medialnej i publicznej. Wśród zamieszczonych w monografii artykułów znaleźć można zarówno opracowania o charakterze teoretycznym, jak i szczegółowe wyniki badań i analiz.
Beata Afeltowicz
Kulturowe konteksty firmonimów szczecińskich przedszkoli niepublicznych
Edyta Bocian
Kilka uwag o sensoryczności metafor językowych określających uczucia w języku włoskim
Alexandra Chomová
Jazykové stvárnenie persuázie a manipulácie v televíznych programoch o veštení
Anna Dąbrowska-Kamińska
O pewnych zapisach osobowych nazw własnych w metrykalnych księgach parafialnych
Joanna Emilia Franek
Sposoby konceptualizacji treści baśni pt. Brzydkie kaczątko przez dzieci 4- i 5-letnie
Veronika Gondeková
Manipulatívnosť a persuazívnosť v televíznych reláciách
Jolanta Ignatowicz-Skowrońska
Zwrot wypuścić – wypuszczać dżina z butelki i jego modyfikacje we współczesnej
polszczyźnie
Monika Kasjanowicz-Szczepańska
Czy matematykę można przedstawić na obrazku? O terminach matematycznych
w słowniku pons Bildwörterbuch Deutsch als Fremdsprache (2016)
Natália Kolenčíková
Pozícia sociálnych sietí v procese predvolebnej kampane na Slovensku
Iwona Kosek
Pary aspektowe we frazeologii – wybrane problemy opisu
Dorota Kozaryn
Cechy recenzji muzycznej w „Gońcu Chopinowskim”
Lidia Lewicka
Językowy obraz książki w gwarze uczniowskiej
Jolanta Miturska-Bojanowska
Klient – nasz pan, czyli ponownie w świecie reklamy. Środki językowe i pozajęzykowe
w przekazie reklamowym
Krzysztof Nerlicki
Glosy pragmatyczne we frazeografii dwujęzycznej – na przykładzie słowników
niemiecko-polskich
Pavol Odaloš
Persuazívnosť a manipulačnosť v televíznych reláciách. Persuazívne a manipulačné
techniky prezentovania reality a konštruovanie reality
Monika Olkowska
Sposoby wyrażania ironii w felietonistyce Agaty Passent
Sebastian Osiński
Reelekcja Donalda Tuska – językowokomunikacyjna charakterystyka wypowiedzi
w polskich mediach
Ewa Pajewska
Etykietowanie przeciwnika politycznego na informacyjnych portalach internetowych
z perspektywy językoznawcy
Vladimír Patráš
K sémantike a pragmatike pojmu „alternatívne médium”
Rafał Sidorowicz
Conlangi i conlangerzy. O językotwórstwie w Internecie
Damian Syjczak
Innowacje frazeologiczne w wybranych przemówieniach i wywiadach Prezydenta RP
Aleksandra Kwaśniewskiego