Opracowanie wpisuje się w aktualny nurt badań nad historią historii sztuki, obecny w coraz większym stopniu także w nauce polskiej. Autorka już swoimi wcześniejszymi publikacjami w istotny sposób wzbogaciła zasób wiedzy w tej dziedzinie, omawiana monografia jest kontynuacją i rozwinięciem jej wcześniejszych prac. Badania prezentowane w omawianej rozprawie są z jednej strony wyraźnie skupione na wybranym wycinku historiografii artystycznej: historii badań sztuki Pomorza, z drugiej jednak strony należy podkreślić, że jest to fragment dziejów historii sztuki daleko wyrastający ponad regionalne ograniczenia. (…) Praca Barbary Ochendowskiej-Grzelak w istotny sposób zwiększa zasób wiedzy o tym pionierskim okresie historii sztuki jako nauki.
Z recenzji prof. dr. hab. Jarosława Jarzewicza
ROZDZIAŁ 1
Zabytki sztuki i architektury na terenie pruskiej prowincji Pomorze w świetle ankiet
z pierwszej połowy XIX wieku
ROZDZIAŁ 2
Znaczenie Pommersche Kunstgeschichte (1840) Franza Kuglera w odkrywaniu sztuki
Pomorza
ROZDZIAŁ 3
Hans Lutsch (1854–1922) i początki inwentaryzacji zabytków prowincji Pomorze
ROZDZIAŁ 4
Hugo Lemcke (1835–1925) i budzenie „miłości do ojczyzny”
Pliki cookies i pokrewne im technologie umożliwiają poprawne działanie strony i pomagają dostosować ofertę do Twoich potrzeb. Możemy wykorzystywać pliki cookies własne oraz naszych partnerów w celach analitycznych i marketingowych, również w celu dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji. Możesz zaakceptować wykorzystanie wszystkich tych plików lub dostosować użycie plików do swoich preferencji.