Rok wydania 2015Wydanie III
Monografia Granice Nałkowskiej nawiązuje do sprawdzonej formuły
książek wydawanych w Uniwersytecie Szczecińskim w cyklu „Rozbiory”:
pretekstu do pracy twórczej dostarczyła tym razem powieść Zofii Nałkowskiej,
pozornie dokładnie „przeczytana” przez historyków literatury. Autorki i Autorzy
nie poprzestali tym razem na roztrząsaniu jednego utworu, lecz podążyli drogą
wyznaczoną przez metaforę, uzupełniając w ten sposób słownik użytecznych pojęć
krytyki feministycznej, do której praca ta przynależy. Metafora „granicy” jest w moim
przekonaniu nie mniej poręczna niż np. metafory „własnego pokoju”, „wariatki
na strychu”, „Innej”, „siostry Szekspira” czy imaginarium macierzyńskie. Co ciekawe,
graniczność, bycie na granicy dobrze przystają do doświadczeń pisarskich
Zofii Nałkowskiej i następujących po niej autorek, a także do wyrażanego wielokrotnie
przez kobiety poczucia społecznego, politycznego i egzystencjalnego
(nie)przynależenia przy jednoczesnym odczuciu ciasnoty, braku ruchu, nieznośnej
zależności od norm. Autorki i Autorzy tomu poszukują tego pojęcia u źródła, w tak
zatytułowanej powieści, zwracając zwłaszcza uwagę na limity jej recepcji, ograniczenia
stylów lektury, ale też próbując nowych narzędzi do ponowionej pracy rozbioru.
Wykraczają jednak poza Granicę, sondując na różne sposoby tematy, poetyki,
światopogląd, biografię Zofii Nałkowskiej i dzieje jej wchodzenia–wychodzenia
poza główny nurt literatury polskiej.
Z recenzji prof. dr hab. Ingi Iwasiów
Agata Zawiszewska
Zofia Nałkowska i granice
I.
Anna Godzińska
Nowa kobieta
Klaudia Ziewiec
Samobójstwo w powieściach Zofii Nałkowskiej
Barbara Zielińska
Romans Teresy Hennert: z ukosa, na wprost
II.
Piotr Krupiński
Dom nad szczurami. O Granicy Zofii Nałkowskiej
Agata Zawiszewska
Służąca jako nagie życie
Adrianna Seniów
Zofii Nałkowskiej praca nad językowo-stylistycznym kształtem Granicy
Joanna Krajewska
„Jestem inna niż oni…”. Granica i Zofii Nałkowskiej poszukiwanie siebie
w autokomentarzach i recepcji
Sylwia Karolak
Granica w nauczaniu języka polskiego
Ursula Phillips
Granice przekładu: Granica Zofii Nałkowskiej jako tekst feministyczny
III.
Sylwia Panek
„Wybiła godzina kryzysu dyskrecji”. Krytyk o pisarce
Ewa Graczyk
„Nie tylko słowa”. O inny obraz modernizmu w Polsce
IV.
Danuta Dąbrowska
Istnieć w sobie, żyć w historii. O Dziennikach Zofii Nałkowskiej
Lena Magnone
„Codzienny modernizm”. O diarystyce Zofii Nałkowskiej i Anaďs Nin
V.
Marta Tomczok (Cuber)
„Krew i dymy holokaustów”. Węże i róże wobec kwestii żydowskiej
w twórczości Zofii Nałkowskiej
Rachel F. Brenner
Zofia Nałkowska: Milczenie i Słowo w relacji świadka Holokaustu
Magdalena Marszałek
Granice świadectwa w prozie Zofii Nałkowskiej (kilka uwag o Medalionach)
Anna Kondracka-Zielińska
Komu jest potrzebna dzisiaj Nałkowska? Twórczość pisarki
w nowej podstawie programowej języka polskiego szkoły ponadgimnazjalnej
Indeks nazwisk