Rok wydania 2018
Pod wieloma względami sytuacja naszego regionu nie jest wyjątkowa. Tak jak w innych województwach twórcy i edukatorzy kultury zmagają się z podobnymi problemami, pracują na podobnych zasobach i próbują przezwyciężać podobne ograniczenia. Jednak praca z kulturą lokalną na Ziemiach Zachodnich i Północnych ma także swoją odmienną charakterystykę. Historia regionu po 1945 roku wskazuje nam na trud podjętego przez mieszkańców wysiłku nad stworzeniem od nowa instytucji – w tym instytucji kultury. Czy spełniają swoje zadanie? Jaka jest skala ich oddziaływania na środowisko lokalne? Właśnie na te pytania staramy się znaleźć odpowiedź w książce, przyglądając się zarówno twórcom, jak i edukatorom kultury.
Rozdział I. Lokalne środowiska twórcze w procesie zmian
1. Kultura a lokalne problemy społeczne – wprowadzenie
2. Środowiska twórcze w województwie zachodniopomorskim wobec problemów społecznych
3. Lokalne środowiska twórcze w działaniu
4. Sfera kultury i sfera pomocy społecznej. Wzajemne oddziaływania
5. Jak działa kultura?
6. Wizerunek twórców kultury jako aktorów lokalnej zmiany społecznej
Rozdział II. Edukacja kulturowa w województwie zachodniopomorskim
1. Zamiast wstępu, czyli jak konkurować z tabletami i komputerami
2. Edukacja kulturowa – dla kogo i dlaczego?
3. Specyfika województwa zachodniopomorskiego, czyli regionalny kontekst edukacji
kulturowej
4. Edukacja kulturowa w województwie zachodniopomorskim. Szczegółowe ustalenia
badawcze
4.1. Aktywni nauczyciele – edukacja kulturowa w sektorze oświaty
4.2. Podmioty i edukatorzy kultury
4.3. Obszary i metody prowadzenia edukacji kulturowej w regionie
4.4. Formy i obszary współpracy
4.5. Zasoby i deficyty edukacji kulturowej
4.6. Wnioski z przeprowadzonej diagnozy
5. Program EKDUS – ewaluacja po roku działania
5.1. Ewaluacja warsztatów dla edukatorów i animatorów
5.2. Ewaluacja przedsięwzięć finansowanych w ramach projektu EKDUS
5.3. Wnioski z przeprowadzonych badań ewaluacyjnych
Zakończenie
Bibliografia