Głównym celem tego opracowania jest pogłębienie wiadomości i umiejętności matematycznych studentów pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz dostarczenie przykładów, które po niewielkich modyfikacjach można wykorzystać na zajęciach z edukacji matematycznej w szkole. Chciałabym, aby inspiracje do tworzenia ciekawych lekcji matematyki znaleźli w niej również nauczyciele czynnie pracujący w zawodzie. Prowadząc czytelników przez kolejne strony, starałam się, aby poszczególne rozdziały rozpoczynały się od opisu kontekstów, w których ludzie mogli poczuć potrzebę dokonywania matematyzacji. Rozwiązaniem, które w założeniu ma ułatwić lekturę książki, jest układ treści. Łączy on to, co czytelnik poznał dotychczas, z tym, co dla niego może okazać się nowe. Zależało mi, aby sposób eksponowania treści porządkował dotychczasową wiedzę i uzupełniał ją o nowe spostrzeżenia. Kolejnym, w mojej ocenie ważnym, celem jest połączenie matematyki w całość. Nie mam na myśli tego, że matematyka jest jednolitą i jednobarwną strukturą. Zależy mi raczej na ukazaniu matematyki jako dziedziny, w której kolejne elementy są ze sobą powiązane i w żadnym razie nie stanowią zbioru odrębnie funkcjonujących części wiedzy. Dlatego zaproponowany przeze mnie układ książki uwzględnia dwa ważne aspekty. Wprowadzenie naturalna ludzka potrzeba porządkowania wszystkiego, co nas otacza, a drugi wiąże się z poszukiwaniem sposobów tego porządkowania.
Matematyka dla pedagogów. Wokół liczb jest pierwszą pozycją z zaplanowanego i realizowanego cyklu Matematyka dla pedagogów. Pierwsza część, Wokół liczb, koncentruje się na liczbach, którymi z taką łatwością posługujemy się w życiu codziennym, druga – Kształty – będzie przybliżała matematykę brył i figur płaskich, a trzecia – O matematyce i jej niektórych zastosowaniach – zapozna czytelników ze strukturą matematyki oraz na przykładach potwierdzi jej niezbędność.
1. Elementy logiki matematycznej 1.1. Zdania złożone 1.2. Wartość logiczna zdań złożonych 1.3. Formy zdaniowe i kwantyfikatory 1.4. Zadania – elementy logiki matematycznej
2. Zbiory. Algebra zbiorów 2.1. Zbiory i ich podzbiory, równość zbiorów 2.2. Działania na zbiorach 2.3. Szkolne przykłady nieskończonych zbiorów liczbowych 2.4. Zbiory we wczesnej edukacji 2.5. Zadania – zbiory
3. Przyporządkowywanie zbiorów 3.1. Iloczyn kartezjański 3.2. Relacje i ich własności 3.3. Funkcje jako relacje 3.4. Relacja równoliczności zbiorów 3.5. Zadania – przyporządkowywanie zbiorów
4. Liczby naturalne 4.1. O podzbiorach zbioru N 4.2. Liczby naturalne w dziesiątkowym systemie pozycyjnym 4.3. O związkach pomiędzy zbiorami i liczbami naturalnymi 4.4. Liczby naturalne we wczesnej edukacji 4.5. Zadania – liczby naturalne
5. Niedziesiątkowe systemy pozycyjne 5.1. Zadania – niedziesiątkowe systemy pozycyjne
6. Liczby dawnych cywilizacji 6.1. Zadania – liczby dawnych cywilizacji
Pliki cookies i pokrewne im technologie umożliwiają poprawne działanie strony i pomagają dostosować ofertę do Twoich potrzeb. Możemy wykorzystywać pliki cookies własne oraz naszych partnerów w celach analitycznych i marketingowych, również w celu dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji. Możesz zaakceptować wykorzystanie wszystkich tych plików lub dostosować użycie plików do swoich preferencji.