Publikacja dostępna też w
Rok wydania 2017
Nowa Kobieta to powieściowa figura końca XIX wieku odpowiadająca przemianom zachodzącym w kulturze zachodniej w dekadach poprzedzających wybuch Wielkiej Wojny. Mimo że powieściowe Nowe Kobiety pojawiły się już w latach sześćdziesiątych XIX wieku, a kwestie uznane za „nowokobiece” były szeroko dyskutowane w prasie lat osiemdziesiątych tego stulecia, sam termin Nowa Kobieta pojawił się po raz pierwszy dopiero w 1894 roku i niemal od razu stał się terminem powszechnie znanym i używanym w prasowych dyskusjach fin de sciècle’u. Tożsamość literackiego i dziennikarskiego wcielenia Nowej Kobiety nie była spójna. Jej przeciwnicy kreowali tę postać jako „męską”, nadmiernie wykształconą nudziarę, zrzędliwą starą pannę lub złą matkę, pozbawioną cnót idealnej wiktoriańskiej kobiety-Anioła, takich jak skromność, skłonność do poświęceń, miłość do rodziny i domu. Zwolenniczki Nowej Kobiety przedstawiały ją z kolei jako inteligentną, wrażliwą i świadomą własnej seksualności postać, której ambicje nie ograniczają się jedynie do małżeństwa i macierzyństwa, lecz obejmują również zdobycie odpowiadającego zdolnościom i zainteresowaniom wykształcenia, wykonywanie satysfakcjonującej pracy zawodowej, twórczość artystyczną, działalność społeczną i aktywność polityczną.
Agata Zawiszewska Nowa Kobieta – anglosaska figura i polskie figuracje
I. Sceny nowej kobiecości
Inga Iwasiów Za dziwne. Nowe i stare kobiety na scenie
Katarzyna Szopa „Nieziszczone narodziny”. Cixous i Irigaray, czyli kobiety z Czarnego
Kontynentu
II. Nowe idee
Elżbieta Hurnik „Moderne Frau”. Przedstawicielki ruchu kobiecego w Austrii na przełomie
XIX i XX wieku
Anna Dżabagina (Nowe) Kobiety wypowiadają wojnę. Wokół pacyfizmu Berthy von
Suttner, Eleonory Kalkowskiej i Virginii Woolf
Joanna Lisek Obraz nowej kobiecości w poezji jidysz okresu międzywojennego
III. Ograniczenia i wykroczenia
Ewa Szczepan Czy projekt Nowej Kobiety mógł zostać zrealizowany w oświeceniowej
popliteraturze?
Aleksandra Krukowska Aporie nowej kobiecości
Maciej Duda Mężczyzna w emocjach, czyli Teodor Jeske-Choiński i typ nowej kobiety
Agata Siwiec Izabeli Moszczeńskiej przepis na Nową Kobietę
Monika Sieradzka Beata Obertyńska (córka) o Maryli Wolskiej (matce). Czy projekt
Nowej Kobiety?
IV. Nowa cielesność
Arleta Galant Kobiecość i niepełnosprawność. Między feminizmem a posthumanizmem
Monika Świerkosz Uległe czy sprawcze ciała nowoczesności? Fizyczność Nowej Kobiety
Joanna Szyszko-Trojanowska Równouprawnienie sportowe a kształtowanie się nowego
typu kobiety sportsmenki w świetle międzywojennych magazynów dla kobiet – „Bluszczu”
i „Startu”
V. Eksploracje
Tatiana Czerska Nowa Kobieta jako projekt artystyczny: przypadek Zofii Stryjeńskiej
Patrycja Megger Osadniczki
Zbigniew Kopeć Nowa kobieta (?) w kobiecej prozie popaździernikowej
VI. Tożsamości poetyckie
Joanna Grądziel-Wójcik Nowe Kobiety? O projektach kobiecości we współczesnej
twórczości poetek
Edyta Sołtys-Lewandowska (Nowa) Kobieta postsekularna we współczesnej poezji
VII. Post(i)nowoczesność
Agnieszka Czyżak Nowa Kobieta w kleszczach korporacji – motywy i wątki w literaturze
XXI wieku
Aleksandra Kacianowska Przypadkowe buntowniczki. O kobietach w polskiej fantastyce
Barbara Braid Nowa Kobieta przekracza binarność: melancholia płci w powieści Ingi
Iwasiów W powietrzu
Indeks nazwisk