Rok wydania 2019
Rynek usług telekomunikacyjnych jest obszarem gospodarki szczególnie ważnym z punktu widzenia społecznych i ekonomicznych interesów państwa. Wynika to z tego, że obecnie telekomunikacja wpływa na efektywność, skuteczność oraz jakość funkcjonowania jednostek, zbiorowości oraz krajów, będąc jednocześnie jedną z podstawowych determinant poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego. Jest nie tylko podstawowym, uniwersalnym oraz wszechstronnym medium komunikacyjnym współczesnej cywilizacji, ale także czynnikiem integrującym, stymulującym oraz tworzącym procesy, które bez telekomunikacji na obecnym poziomie rozwoju nie byłyby możliwe.
Na rynku usług telekomunikacyjnych obserwowane są intensywne zmiany wywołane postępem techniczno-technologicznym, w tym ciągle wzrastającą rolą informacji, która staje się bardzo istotnym czynnikiem rozwoju społeczno-gospodarczego. Rynek ten podlega ponadto zmianom strukturalnym wynikającym z oddziaływania polityki społeczno-gospodarczej. Zmieniają się formy komunikowania zarówno przedsiębiorców, jak i społeczeństwa, dzięki postępującym procesom cyfryzacji i konwergencji. Społeczeństwo informacyjne, które na tym rynku funkcjonuje, stale się rozwija i wymaga odpowiedniego ukierunkowania narzędzi polityki telekomunikacyjnej. Wzrost roli informacji, zmiany technologii komunikacji i zakres oraz tempo tych zmian powodują, że współcześnie ważnym problemem staje się problem wykluczenia cyfrowego. Niezbędne jest więc wykorzystanie odpowiednich narzędzi, które będą zapobiegały pogłębianiu się tego problemu i przyczyniały do jego ograniczania.
Ze wstępu
1. Teoretyczne aspekty polityki społeczno-gospodarczej
1.1. Analiza pojęć związanych z polityką gospodarczą i polityką społeczną
1.2. Metody polityki społeczno-gospodarczej
1.3. Narzędzia polityki społeczno-gospodarczej
1.4. Międzynarodowa koordynacja polityki społeczno-gospodarczej
2. Charakterystyka rynku usług telekomunikacyjnych jako obszaru oddziaływania
polityki społeczno-gospodarczej
2.1. Informacja jako czynnik rozwoju społecznego i gospodarczego
2.2. Telekomunikacja jako narzędzie komunikacji i przesyłu informacji
2.3. Specyfika rynku telekomunikacyjnego, jego rodzaje i oferowane usługi
2.4. Technologiczne uwarunkowania zmian na rynku usług telekomunikacyjnych
2.5. Struktury rynkowe w działalności telekomunikacyjnej
2.6. Miejsce polityki telekomunikacyjnej w polityce społeczno-gospodarczej
3. Analiza narzędzi polityki telekomunikacyjnej w Polsce
3.1. Regulacja jako narzędzie polityki na rynku telekomunikacyjnym
3.1.1. Istota i przykłady oceny regulacji
3.1.2. Prokonkurencyjna regulacja sektorowa
3.1.3. Działalność organów regulacyjnych
3.1.4. Efekty zmian na rynku usług telekomunikacyjnych w wyniku działania narzędzi
regulacyjnych
3.2. Bezpośrednia interwencja jako narzędzie polityki telekomunikacyjnej
3.2.1. Istota bezpośredniej interwencji i warunki jej stosowania
3.2.2. Programy i środki bezpośredniej interwencji wykorzystane na krajowym rynku
telekomunikacyjnym
3.3. Narzędzia polityki wspierające przedsiębiorców telekomunikacyjnych
4. Ocena zmian na rynku usług telekomunikacyjnych w Polsce z punktu widzenia
rozwoju społeczeństwa informacyjnego
4.1. Idea społeczeństwa informacyjnego oraz proces jego kształtowania
4.2. Przegląd wybranych narzędzi pomiaru społeczeństwa informacyjnego
4.2.1. Narzędzia stosowane w międzynarodowych raportach
4.2.2. Wskaźniki wspierające ocenę
4.3. Analiza poziomu rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce
4.3.1 Wykorzystanie ICT w przedsiębiorstwach
4.3.2. Wykorzystanie ICT w gospodarstwach domowych
4.4. Nierówności w dostępie do technologii komunikacyjno-informacyjnych a problem
wykluczenia cyfrowego
5. Kierunki zmian polityki społeczno-gospodarczej w warunkach cyfryzacji
telekomunikacji ukierunkowane na wzrost kompetencji cyfrowych w Polsce
5.1. Wyzwania cywilizacyjne dla społeczeństw w erze postępujących procesów
cyfryzacji
5.2. Narzędzia polityki społeczno-gospodarczej wspierające ograniczanie zagrożeń
na rynku komunikacji elektronicznej
5.2.1. Oddziaływanie kompetencji cyfrowych na wykluczenie cyfrowe
5.2.2. Proponowane metody pobudzające rozwój kompetencji cyfrowych w Polsce
5.2.3. Poziomy oddziaływania polityki społeczno-gospodarczej
5.2.4. Rola inicjatyw obywatelskich we wspomaganiu rozwoju społeczeństwa
informacyjnego
5.3. Perspektywiczny model polityki społeczno-gospodarczej na rynku usług
telekomunikacyjnych
Zakończenie
Bibliografia
Spis rysunków
Spis tabel
Summary