Rok wydania 2020
Innowacje są niezmiennie istotne w zarządzaniu współczesnym przedsiębiorstwem.
Wyzwania zrównoważonego rozwoju, integrujące kwestie ekonomiczne, społeczne
i ochrony środowiska, a także konieczność szybkiej reakcji na gwałtowane zmiany
gospodarcze (jak np. globalny kryzys wywołany pandemią koronawirusa) – zmuszają
do poszukiwania takich form innowacji, które będą mogły sprostać różnorodnym
aspektom rzeczywistości gospodarczej.
Celem niniejszej monografii jest próba teoretycznej i empirycznej refleksji nad złożoną
problematyką oszczędnych innowacji w kontekście wyzwań wynikających z zarządzania
współczesną organizacją. Przedmiotem pracy jest także przedstawienie koncepcji, metod,
strategii i modeli występujących w zarządzaniu oszczędnymi innowacjami w organizacji.
W pracy oparto się na literaturze polsko- i obcojęzycznej, artykułach, raportach oraz
źródłach internetowych. Uwzględniono również aspekty praktyczne, odnosząc się do
rozwiązań i definicji stworzonych przez uznane instytucje i organizacje. Metodami, które
wykorzystano, są m.in. wnioskowanie indukcyjno-dedukcyjne i ogólnie znane metody
oceny jakościowej, m.in. rozbiór strukturalny czy też metoda porównań.
Autorzy wyrażają nadzieję, że niniejsza monografia wypełni lukę w literaturze naukowej
z zarządzania na temat oszczędnych innowacji i będzie stanowić cenne źródło wiedzy
zarówno dla teoretyków, jak i praktyków zarządzania, stając się swojego rodzaju
przewodnikiem w poszukiwaniu nowych możliwości rozwoju i skuteczniejszych form
konkurowania. Przedstawione w opracowaniu autorskie definicje, charakterystyki,
porównania, analizy i oceny pozwolą na zrozumienie i szerszą implementację tej
koncepcji na krajowym i międzynarodowym rynku, co w konsekwencji doprowadzi
do zrównoważenia interesów producentów i konsumentów, dla których dbałość
o środowisko naturalne nie jest obojętna.
Ze wstępu
1. Koncepcja oszczędnych innowacji w funkcjonowaniu współczesnych
organizacji
1.1. Znaczenie innowacji w przedsiębiorstwie
1.2. Tradycyjne postrzeganie innowacji
1.3. Istota oszczędnych innowacji
1.4. Oszczędne innowacje w kontekście zrównoważonego rozwoju
2. Źródła oszczędnych innowacji
2.1. Klasyfikacja źródeł oszczędnych innowacji
2.2. Kreatywność pracowników jako kluczowe wewnętrzne źródło oszczędnych innowacji
2.3. Najistotniejsze zewnętrzne źródła tworzenia i rozwoju oszczędnych innowacji
3. Oszczędne innowacje a model funkcjonowania przedsiębiorstwa
3.1. Definiowanie logiki przedsiębiorstwa poprzez model biznesowy
3.2. Modele innowacyjne przedsiębiorstw
3.3. Koncepcja lean w świetle oszczędnych innowacji
3.4. Modele biznesowe przedsiębiorstw zorientowanych na oszczędne innowacje
4. Wybrane strategie, koncepcje i metodyki w zarządzaniu oszczędnymi
innowacjami w przedsiębiorstwie
4.1. Strategia błękitnego oceanu, czyli odkrywanie innowacyjnych wartości
w przedsiębiorstwie
4.2. Koncepcja otwartych innowacji jako współpracujące podejście do kreowania
innowacyjnych rozwiązań
4.3. Zwinne metodyki opracowywania innowacji, czyli jak elastycznie dostosowywać
się do potrzeb odbiorców
5. Jakość w świetle oszczędnych innowacji
5.1. Definiowanie i rola jakości we współczesnym świecie
5.2. Aspekty jakości w zarządzaniu oszczędnymi innowacjami
5.3. Kultura organizacyjna w kreowaniu oszczędnych innowacji
6. Wybrane metody doskonalenia oszczędnych innowacji
6.1. Design thinking jako innowacyjny sposób rozwoju oszczędnych innowacji
6.2. Service design jako praktyczne podejście projektowania oszczędnych i innowacyjnych
usług
6.3. Kaizen jako metoda oszczędnego zarządzania zmianą
Podsumowanie
Bibliografia
Spis tabel
Spis rysunków