Rok wydania 2020
Przedsiębiorstwa działają obecnie w warunkach, które cechuje duża złożoność, burzliwość i niestabilność, co stawia je w zupełnie nowych jakościowo okolicznościach. Złożoność oznacza narastającą niezwykle dynamicznie ilość czynników oddziałujących na przedsiębiorstwo, a także ich dynamikę. Zarówno ilość, jak i przede wszystkim niezwykłe tempo zmian czynników wpływających na funkcjonowanie i rozwój przedsiębiorstw stawiają przedsiębiorców przed trudnymi wyborami, które decydują o ich sukcesie bądź porażce. Postęp technologiczny, zmiany zachowań klientów, zwiększona i globalna konkurencja, krótki cykl życia produktów i zmieniający się biznes (m.in. globalizacja, internacjonalizacja działalności, specjalizacja) to niektóre z czynników, które tworzą potrzebę zmian w organizacjach. (…)
W drodze do wykreowania właściwej ścieżki rozwojowej liczy się szybkość podejmowanych decyzji. Stawia to przed przedsiębiorcami i kadrą menedżerską ambitne zadania w zakresie identyfikacji kluczowych zasobów i czynników sukcesu w organizacji, a także identyfikację szans i zagrożeń w otoczeniu. Istnieje więc potrzeba analizowania licznych wyzwań i to w rozmaitych układach (ekonomicznych, społecznych, prawnych itp.), przedsiębiorstwo bowiem pozostaje w ciągłych interakcjach ze swoim otoczeniem. Jako system otwarty istnieje ono „w” i „dzięki” otoczeniu, co znaczy, że z jednej strony otoczenie powinno wspierać rozwój przedsiębiorstwa, z drugiej zaś przedsiębiorstwa powinny być odpowiedzialne, czyli przyjmować na siebie zobowiązania i odpowiedzialność publiczną, szczególnie w tych dziedzinach, które nie mogą być prowadzone na zasadach przedsiębiorczości.
Ze wstępu
1. Przedsiębiorca i przedsiębiorstwo
1.1. Przedsiębiorca w teorii zarządzania
1.2. Geneza przedsiębiorstwa
1.3. Pojęcie przedsiębiorstwa rodzinnego
1.4. Specyfika przedsiębiorstw rodzinnych
Bibliografia
2. Przedsiębiorstwo w otoczeniu
2.1. Cechy i elementy współczesnego otoczenia
2.2. Metody analizy otoczenia
Bibliografia
3. Przedsiębiorstwo w środowisku społecznym
3.1. Zrównoważony rozwój przedsiębiorstwa
3.2. Interesariusze przedsiębiorstwa
3.3. Społeczna odpowiedzialność biznesu
3.4. Zarządzanie środowiskowe
3.5. Różnorodność i zarządzanie różnorodnością w przedsiębiorstwie
Bibliografia
4. Przedsiębiorstwo na rynku globalnym
4.1. Pojęcie i istota procesu globalizacji
4.2. Identyfikacja przedsiębiorstwa globalnego
4.3. Strategie firm globalnych na rynkach zagranicznych
Bibliografia
5. Funkcjonowanie przedsiębiorstw z sektora małych i średnich przedsiębiorstw
5.1. Charakterystyka małych i średnich przedsiębiorstw
5.2. Rola sektora MŚP w gospodarce
5.3. Bariery rozwoju sektora MŚP w Polsce
5.4. Polityka i formy wspierania rozwoju sektora MŚP
5.5. Alternatywne źródła finansowanie działalności MŚP
Bibliografia
Spis rysunków i tabel