Rok wydania 2014
Przedmiotem zainteresowania Autorki niniejszej rozprawy są obrazy Stanów Zjednoczonych powstałe w okresie od 1945 do 1989 roku, przedstawione w formie niefikcjonalnej, a stworzone przez wybranych pisarzy polskich, zarówno tych, którzy zdecydowali się pozostać w Ameryce na stałe, jak i tych, którzy pojechali tam na krótko, w celach definiowanych przy tym bardzo indywidualnie. Te dwie grupy różniące się między sobą niemal wszystkim – motywacją wyjazdu, statusem materialnym, dorobkiem intelektualnym i literackim oraz wiekiem, prezentują jednak zbliżony sposób myślenia o Ameryce. Intencją Autorki jest wykazanie, że na sposób przekazu wpływała ich ścisła identyfikacja z polską inteligencją – warstwą, która kształtowała się przez doświadczenie historyczne i przekazywany z pokolenia na pokolenie system wartości. Różnice w przekazie wynikają z ówczesnych wydarzeń politycznych, gospodarczych czy społecznych, lecz sama treść jest wystarczająco zbieżna, by można było mówić o pewnej ciągłości kulturowej przekazywanej latami.
( fragment Wstępu)
I. Hermeneutyka Hansa Georga Gadamera jako metoda postrzegania relacji międzykulturowych
II Ameryka pisarzy emigracji wojennej
1. Józef Wittlin, czyli Novum Eboracum
2. Jan Lechoń, czyli Polska nad Hudsonem
3. Aleksander Hertz, czyli Amerykanin z wyboru
III Ameryki Czesława Miłosza, czyli dwa razy do tej samej rzeki
IV Przed i tuż po „odwilży”
1. Zygmunt Kałużyński, czyli Ameryka z drugiej ręki
2. Jerzy Putrament, czyli aparatczyk-purytanin
3. Grzegorz Jaszuński, czyli alfabet z lukami
4. Stanisław Mierzeński, czyli próba uczciwości
5. Stanisław Helsztyński, czyli profesor w swoim żywiole
V Przez pryzmat „International Writing Program”
1. Leszek Elektorowicz, czyli spojrzenie z góry
2. Jan Józef Szczepański, czyli pisarz-antropolog
3. Zbigniew Bieńkowski, czyli Ameryka w literaturze
4. Andrzej Kijowski, czyli pamiętnik egotysty
5. Julia Hartwig i Teresa Hołówka, czyli kobiecy punkt widzenia
VI Głosy lat osiemdziesiątych
1. Tomasz Jastrun, czyli śladami „Solidarności”
2. Miron Białoszewski, czyli uroki Ulicy 42
3. Wojciech Karpiński, czyli Ameryka jako muzeum
4. Grzegorz Musiał, czyli tam źle i tu niedobrze
Konkluzje
Bibliografia
The reception of American culture in Polish non-fiction prose in the years 1945–1989 (Summary)