Rozwój społeczny i gospodarczy współczesnej cywilizacji jest warunkowany postępem w zakresie dostosowania się do wymagań stawianych przez społeczeństwo informacyjne. Do najważniejszych imperatywów tej formacji społeczno-ekonomicznej należy zaliczyć: powszechne wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych, masową cyfryzację, e-partycypację oraz dynamiczne przechodzenie praktycznie wszystkich form aktywności ludzkiej z realnej do wirtualnej rzeczywistości. Przed poszczególnymi jednostkami, grupami społecznymi oraz państwami stoi konieczność przystosowania się do tych wyzwań w jak najkrótszym czasie. Od społeczeństwa informacyjnego nie ma odwrotu, nie istnieją też alternatywne drogi rozwoju społeczno-gospodarczego, dlatego poszczególne państwa powinny skupić uwagę na działaniach mających na celu osiągnięcie możliwie najwyższego poziomu zaawansowania rozwoju społeczeństwa informacyjnego. Tylko bowiem rozwinięte społeczeństwo informacyjne pozwoli na wykształcenie takich sfer gospodarczej i społecznej, w których procesy będą realizowane w sposób bardziej ekonomiczny, efektywny, sprawny, skuteczny, a przede wszystkim racjonalny, niż ma to miejsce w innych krajach. W tym kontekście pojawia się kwestia porównań poziomu rozwoju społeczeństwa informacyjnego, która pozwala uzyskać kompletną informację związaną z: – oceną osiągniętego poziomu na tle innych państw, – uświadomieniem sobie własnych słabości, – możliwością monitorowania działań innych państw.
Celem pracy jest analiza i ocena poziomu rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce w kontekście innych państw członkowskich Unii Europejskiej.
Ze wstępu
Rozdział 1 Społeczeństwo informacyjne – zakres pojęciowy i przedmiotowy 1.1. Wprowadzenie do społeczeństwa informacyjnego 1.2. Konceptualizacja terminów „informacja” i „wiedza” oraz charakterystyka relacji między nimi 1.3. Dokumenty i regulacje prawne społeczeństwa informacyjnego w Unii Europejskiej
Rozdział 2 Czynniki rozwoju społeczeństwa informacyjnego 2.1. Technologia informacyjno-komunikacyjna jako fundament rozwoju społeczeństwa informacyjnego 2.2. Partycypacja społeczna w społeczeństwie informacyjnym 2.3. Usługi elektroniczne w społeczeństwie informacyjnym
Rozdział 3 Porównanie poziomu rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce i państwach Unii Europejskiej 3.1. Proste mierniki rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce i państwach Unii Europejskiej 3.2. Syntetyczne mierniki rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce i państwach Unii Europejskiej
Pliki cookies i pokrewne im technologie umożliwiają poprawne działanie strony i pomagają dostosować ofertę do Twoich potrzeb. Możemy wykorzystywać pliki cookies własne oraz naszych partnerów w celach analitycznych i marketingowych, również w celu dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji. Możesz zaakceptować wykorzystanie wszystkich tych plików lub dostosować użycie plików do swoich preferencji.