Rok wydania 2022
Określenie roli państwa w gospodarce to wielowątkowa problematyka, która nieustannie wzbudza dyskusje zarówno na płaszczyźnie teoretycznej, jak i praktycznej. Ekonomiści, tocząc spory w tym zakresie, sprowadzają ją do określenia funkcji ekonomicznych państwa oraz zakresu jego ingerencji w gospodarkę. Można wskazać tutaj dwie skrajne koncepcje. W pierwszej z nich dostrzega się mechanizm niewidzialnej ręki (rynku) jako gwaranta efektywnego wykorzystania zasobów, zaspokajania potrzeb, zdolności swobodnie funkcjonujących rynków do osiągnięcia równowagi Pareto. Państwo jest wówczas jedynie gwarantem bezpieczeństwa wewnętrznego i zewnętrznego rynku funkcjonującego w warunkach wolności gospodarczej. W drugiej koncepcji dostrzega się błędy rynku, które stanowią przesłankę do interwencjonizmu państwa w gospodarce. Widzialna ręka, czyli państwo, ma stanowić gwarancję naprawy błędów rynku i poprawy jego efektywności. W skrajnym wypadku etatyzmu państwo jest postrzegane jako podmiot, który zna wszystkie potrzeby swoich obywateli i potrafi je zaspokoić poprzez efektywne wykorzystanie zasobów. Takie podejście wynika przede wszystkim z aspektów ideologicznych, które są oparte na przekonaniu o całkowitej nadrzędności państwa wobec obywateli na każdej płaszczyźnie jego aktywności. Historia gospodarcza dostarcza jednak wielu przykładów, że ani rynek, ani państwo nie są doskonałe, a takie skrajne podejścia do ich roli w gospodarce we współczesnym świecie jest trudne do uchwycenia. Kwestią sporną pozostaje zatem nie to, czy wyłącznie rynek, czy wyłącznie państwo ma decydować o gospodarowaniu, lecz jak kształtować relacje pomiędzy nimi.
Ze wstępu
Rozdział 1
Regulacja jako element instytucjonalnych ram ingerencji państwa w gospodarkę
1.1. Ewolucja poglądów na temat roli państwa w gospodarce
1.2. Instytucje i ekonomia instytucjonalna
1.3. Publiczna regulacja rynku
1.4. Regulacja a polityka gospodarcza
1.5. Teorie regulacji
Rozdział 2
Behawioralne aspekty podejmowania decyzji
2.1. Decyzje i dualizm poznania
2.2. Podstawowe zagadnienia dotyczące ekonomii behawioralnej
2.3. Racjonalność podejmowania decyzji
2.4. Heurystyki i błędy poznawcze. Teoria perspektywy
2.5. Ekonomia behawioralna w oddziaływaniu państwa na gospodarkę
Rozdział 3
Metodyka badań empirycznych
3.1. Organizacja i metody postępowania badawczego
3.2. Charakterystyka grup badawczych
3.3. Metody analizy danych empirycznych
3.4. Zakres tematyczny i opis badania eksperymentalnego
Rozdział 4
Regulacja rynku usług telekomunikacyjnych w Polsce – analiza i implikacje
wyników badań własnych
4.1. Zmiany prawne kształtujące funkcjonowanie rynku usług telekomunikacyjnych
w Polsce
4.2. Stymulanty i destymulanty rozwoju rynku usług telekomunikacyjnych
4.3. Twierdzenia dotyczące regulacji
4.4. Kryteria oceny stanu rozwoju rynku usług telekomunikacyjnych
4.5. Bariery współpracy między organem regulacyjnym a operatorami rynku usług
telekomunikacyjnych
4.6. Analiza i implikacje wyników badań empirycznych
Rozdział 5
Behawioralne uwarunkowania regulacji – analiza i implikacje wyników badań
własnych
5.1. Podejmowanie decyzji regulacyjnych
5.1.1. Analiza zachowań decydentów organów regulacyjnych „UKE”, „BEREC” oraz osób
z grupy „Nie-eksperci”
5.1.2. Zależności statystyczne między efektami behawioralnymi decydentów z grupy
„UKE”
5.2. Podejmowanie decyzji biznesowych
5.2.1. Analiza zachowań decydentów operatorów usług telekomunikacyjnych oraz osób
z grupy „Nie-eksperci”
5.2.2. Zależności statystyczne między efektami behawioralnymi decydentów operatorów
usług telekomunikacyjnych
5.3. Podejmowanie decyzji przez konsumentów detalicznych usług telekomunikacyjnych
5.3.1. Analiza zachowań konsumentów detalicznych usług telekomunikacyjnych
5.3.2. Zależności statystyczne między efektami behawioralnymi konsumentów
detalicznych usług telekomunikacyjnych
5.4. Profile zachowań podmiotów rynku usług telekomunikacyjnych
5.5. Analiza i implikacje wyników badań empirycznych
Zakończenie
Załączniki
Bibliografia
Spis rysunków i tabel
Summary