Publikacja dostępna też w
Rok wydania 2019
Praca wypełnia poważną lukę w polskiej literaturze przedmiotu krytycznego, naukowego, pojęciowego namysłu nad relacjami między teorią pedagogiki a konstruktywizmem poznawczym, a zwłaszcza jego dydaktycznymi aplikacjami. Pracę wyróżnia erudycja, spójna i trafna analiza możliwych dydaktycznych zastosowań perspektywy konstruktywistycznej. Analizie tej towarzyszy celna i wnikliwa metateoretyczna refleksja nad możliwościami implementowania tej perspektywy w przykładowych dziedzinach kształcenia, jak choćby myślenia krytycznego. Jest to praca jednocześnie potrzebna i cenna zarówno jako krytyczna refleksja, jak i źródło wiedzy o dydaktycznych aspektach perspektywy konstruktywistycznej.
Z recenzji dr. hab. Adama Skibińskiego
1. Filozoficzne korzenie konstruktywizmu
1. 1. Konstruktywizm epistemologiczny Ernsta von Glasersfelda
1. 2. Wiedza i poznanie w radykalnym konstruktywizmie
1. 3. Konstruktywizm a antyrealizm
2. Procesy poznawcze a konstruowanie wiedzy w umyśle człowieka
2. 1. Czym są stany mentalne?
2. 2. Reprezentacje mentalne
2. 3. Doświadczenie percepcyjne a proces tworzenia wiedzy
3. Rola języka w procesie myślenia
3. 1. Język jako nośnik/ucieleśnienie myśli
3. 2. Do czego służy język?
4. Poznawcza rola języka i komunikacji
4. 1. Komunikacja i poznanie Dana Sperbera i Deirdre Wilson
4. 2. Teoria relewancji
4. 3. Czym jest i jak powstaje kontekst?
4. 4. Teoria relewancji w kontekście koncepcji uczenia się
5. Teoria uczenia się w perspektywie konstruktywizmu
5. 1. Poznawczy aspekt uczenia się
5. 2. Językowy aspekt uczenia się
6. Czy konstruktywistyczny model kształcenia wspiera krytyczne myślenie?
6. 1. Czym jest krytyczne myślenie?
6. 2. Krytyczne myślenie w konstruktywistycznym modelu wiedzy
6. 3. Jak konstruktywizm dydaktyczny wyzwala krytyczne myślenie?
7. Rola myślenia kontrfaktycznego w konstruktywistycznym modelu kształcenia
7. 1. Myślenie kontrfaktyczne
7. 2. Teoria sprawiedliwości Johna Rawlsa jako przykład myślenia proceduralnego
7. 3. Myślenie proceduralne i jego edukacyjne użycie
8. Problem-based learning i jego konstruktywistyczne konsekwencje
8. 1. Czym jest problem-based learning
8. 2. Problem-based learning jako element edukacji konstruktywistycznej
8. 3. Dlaczego PBL nie jest metodą projektów
Zakończenie
Bibliografia
Summary