Publikacja dostępna też w
Rok wydania 2015
Współpraca transgraniczna to wspólne działania podmiotów zlokalizowanych po dwóch
stronach granicy, obejmujące wszystkie dziedziny życia społecznego oraz gospodarczego,
realizowane na poziomie lokalnym i regionalnym. Jedną z płaszczyzn tej współpracy
jest turystyka, a w jej ramach tworzenie transgranicznych produktów turystycznych.
Kreowanie transgranicznego produktu turystycznego jest determinowane przez wiele
zróżnicowanych czynników, takich jak walory przyrodnicze i antropogeniczne, dostępność
komunikacyjna, rodzaj i jakość infrastruktury turystycznej oraz paraturystycznej czy
jakość środowiska przyrodniczego. Proces ten angażuje także wiele podmiotów,
m.in. regionalne i lokalne organizacje turystyczne, jednostki samorządu terytorialnego
oraz inne instytucje zainteresowane rozwojem turystyki. Dla obszarów transgranicznych,
w których obrębie powstaną wspólne produkty turystyczne, może oznaczać to szansę na
sprostanie nasilającej się konkurencji pomiędzy miejscowościami i regionami turystycznymi,
przekraczającej granice państwowe.
Rozdział 1
Teoretyczne aspekty transgranicznego produktu turystycznego
1.1. Istota turystyki transgranicznej
1.2. Definicja i rodzaje produktów turystycznych
1.3. Obszar jako produkt turystyczny zdeterminowany przestrzennie
1.4. Specyfika transgranicznego produktu turystycznego
Rozdział 2
Współpraca w kształtowaniu transgranicznego produktu turystycznego
2.1. Podmioty kształtujące transgraniczny produkt turystyczny
2.2. Współpraca transgraniczna i jej uwarunkowania
2.2.1. Pojęcie współpracy transgranicznej
2.2.2. Euroregion jako zinstytucjonalizowana forma współpracy
2.3. Wybrane rodzaje współpracy w rozwoju turystyki
na obszarze transgranicznym
2.3.1. Partnerstwo jednostek samorządu terytorialnego
2.3.2. Transgraniczny klaster turystyczny
2.3.3. Partnerstwo publiczno-prywatne jako czynnik
aktywizujący rozwój turystyki /
2.4. Płaszczyzny konkurencji w sektorze turystycznym
Rozdział 3
Transgraniczny produkt turystyczny na przykładzie województwa
zachodniopomorskiego i Meklemburgii-Pomorza Przedniego
3.1. Struktura transgranicznego produktu turystycznego
3.1.1. Charakter walorów turystycznych
3.1.2. Infrastruktura turystyczna i usługi
3.1.3. Dostępność komunikacyjna
3.2. Struktura podmiotowa transgranicznego produktu turystycznego
3.3. Płaszczyzny rozwoju produktu turystycznego województwa
zachodniopomorskiego i Meklemburgii-Pomorza Przedniego
3.4. Możliwości finansowania rozwoju transgranicznego
produktu turystycznego
Rozdział 4
Współpraca jako kluczowy czynnik kreowania transgranicznego
produktu turystycznego województwa zachodniopomorskiego
i Meklemburgii-Pomorza Przedniego
4.1. Ocena współpracy w zakresie kreowania transgranicznego
produktu turystycznego
4.2. Przykłady dobrych praktyk współpracy transgranicznej
4.3. Analiza SWOT współpracy w zakresie kształtowania
transgranicznego produktu turystycznego
4.4. Koncepcja doskonalenia współpracy
4.4.1. Płaszczyzny i charakter współpracy w procesie kreowania
transgranicznego produktu turystycznego
4.4.2. Rekomendowane działania i przewidywane rezultaty
realizacji koncepcji
Zakończenie
Załączniki
Bibliografia
Spis rysunków i tabel