Rok wydania 2020
We współczesnych warunkach społeczno-gospodarczych rośnie rola informacji, co powoduje, że staje się ona przedmiotem badań różnych dyscyplin naukowych. Jedną z dyscyplin wykazującą zainteresowanie informacją jest ekonomia, co wynika z tego, że rynek i procesy rynkowe, w ramach których kupujący oraz sprzedający określają co mają zamiar kupować i sprzedawać, i na jakich warunkach, są ściśle związane z informacją. Umiejętne korzystanie z informacji coraz częściej staje się czynnikiem decydującym o sukcesie uczestników rynku.
Należy jednak uwzględnić, że warunkiem niezbędnym korzystania z tych dóbr jest nie tylko umiejętność ich użytkowania, ale przede wszystkim zapewnienie dostępu do nich. Strukturą wyspecjalizowaną w świadczeniu usług informacyjnych i uzyskiwaniu dostępu do tych usług jest rynek usług telekomunikacyjnych (RUT). Udostępniane przez operatorów RUT usługi informacyjno-komunikacyjne są ciągle doskonalone, co wynika przede wszystkim z postępu zachodzącego w technologiach informacyjno-komunikacyjnych. W ostatnich latach znaczące oddziaływanie na RUT i świadczone na tym rynku usługi wywiera internet. Oznacza to, że operatorzy telekomunikacyjni stają przed istotnym wyzwaniem poszukiwania sprawnego sposobu wdrażania tej nowoczesnej technologii informacyjno-komunikacyjnej oraz stworzenia racjonalnej oferty innowacyjnych usług informacyjno-komunikacyjnych.
Ze wstępu
1. Teoretyczne podstawy informacji i komunikacji
1.1. Ogólna charakterystyka informacji
1.2. Informacja jako dobro ekonomiczne
1.3. Związek informacji i komunikacji
2. Rynek usług telekomunikacyjnych jako rynek przesyłu informacji i jego
powiązanie z internetem
2.1. Charakterystyka telekomunikacji oraz rynku usług telekomunikacyjnych
2.2. Zmiany techniczne, ekonomiczne i organizacyjne w obszarze rynków usług
telekomunikacyjnych
2.3. Istota i rozwój internetu
2.4. Powiązania internetu i telekomunikacji
2.5. Główne kierunki oddziaływania internetu na rynki usług telekomunikacyjnych
3. Problemy pomiaru usług telekomunikacyjnych i internetowych w dobie powiązań
rynku usług telekomunikacyjnych i internetu – ujęcie wielokryterialne
3.1. Koncepcje rozwoju społeczno-gospodarczego a problem pomiaru
3.2. Metody wielokryterialne i strukturalizacja procesu decyzyjnego
3.3. Proponowane metody badania usług telekomunikacyjnych i internetowych (AHP,
TOPSIS i PROMETHEE II) – ich charakterystyka i przykłady zastosowania
4. Analiza rynku usług telekomunikacyjnych i internetowych z wykorzystaniem
modelu AHP-TOPSIS-PROMETHEE II
4.1. Model badawczy i wstępna analiza danych
4.2. Obliczenia wag dla wybranych kryteriów (względna wartość informacyjna i AHP)
4.3. Budowa rankingu za pomocą metody TOPSIS
4.4. Budowa rankingu za pomocą metody PROMETHEE II
4.5. Synteza uzyskanych wyników
Zakończenie
Załącznik. Analiza za pomocą metody PROMETHEE II
Bibliografia