Rok wydania 2023
Podejmując rozważania na temat współczesnej turystyki, należy mieć na uwadze, że dynamika i złożoność zmian zachodzących na rynku turystycznym sprawiają, że szybko zmieniają się nie tylko uwarunkowania związane z podejmowaniem aktywności turystycznej, ale również z prowadzeniem działalności gospodarczej w sferze turystyki. Trudnością jest również znalezienie optymalnych rozwiązań, zgodnych z ideą zrównoważonego rozwoju turystyki, godzących zróżnicowane potrzeby wielu interesariuszy turystyki. Wielowątkowość i interdyscyplinarność turystyki to kolejne czynniki utrudniające orientowanie się w terminach związanych z turystyką, a zmieniające postrzeganie współczesnych podróży. Łatwa dostępność zróżnicowanych i nie zawsze rzetelnych informacji w internetowej przestrzeni to kolejne przesłanki podjęcia próby uporządkowania podstawowych kwestii związanych z szeroko rozumianą turystyką.
Niniejsza monografia ma na celu ukazanie czytelnikowi głównych aspektów funkcjonowania współczesnej turystyki, której głównymi i równorzędnymi filaramisą środowisko, człowiek i gospodarka.
Wszelka aktywność turystyczna człowieka zachodzi w określonym środowisku i warunkowana jest występującymi walorami i zagospodarowaniem turystycznym, które z kolei stanowią podstawowe elementy produktu turystycznego i determinują rozwój turystyki na określonym obszarze. Turystyka wiąże się z wieloma relacjami zachodzącymi zarówno w środowisku przyrodniczym, kulturowym, jak i społecznym.
Z Przedmowy
Rozdział 1. Środowisko geograficzne jako podstawa rozwoju turystyki
1.1. Środowisko geograficzne i jego komponenty (Beata Meyer)
1.2. Znaczenie środowiska przyrodniczego dla rozwoju turystyki (Karina Tessar)
1.3. Środowisko antropogeniczne jako podstawa rozwoju turystyki (Beata Meyer)
Studia przypadków
Kluczowe pytania
Zalecana literatura
Rozdział 2. Zróżnicowanie atrakcji i walorów turystycznych
2.1. Atrakcje i walory turystyczne (Tomasz Duda)
2.2. Typy atrakcji turystycznych (Tomasz Duda)
2.3. Rodzaje walorów turystycznych (Beata Meyer, Tomasz Duda)
2.4. Sposoby waloryzacji atrakcji i walorów turystycznych (Tomasz Duda)
2.5. Wykorzystanie obszarów chronionych w turystyce (Michał Kupiec)
2.6. Możliwości tworzenia atrakcji turystycznych opartych na elementach krajobrazu
(Beata Meyer)
Studia przypadków
Kluczowe pytania
Zalecana literatura
Rozdział 3. Infrastrukturalne uwarunkowania rozwoju turystyki
3.1. Zróżnicowanie bazy noclegowej (Anna Gardzińska)
3.2. Rodzaje obiektów gastronomicznych (Anna Gardzińska)
3.3. Formy transportu turystycznego (Anna Gardzińska)
3.4. Pozostałe elementy infrastruktury turystycznej (Anna Gardzińska)
3.5. Infrastruktura paraturystyczna (Anna Gardzińska)
3.6. Zmiany głównej funkcji elementów infrastruktury – atrakcje turystyczne
(Beata Meyer)
Studia przypadków
Kluczowe pytania
Zalecana literatura
Rozdział 4. Turystyka w gospodarce
4.1. Bezpośrednia i pośrednia gospodarka turystyczna (Małgorzata Brojak-Trzaskowska)
4.2. Rachunek satelitarny w turystyce (Małgorzata Brojak-Trzaskowska)
4.3. Rynek turystyczny (Małgorzata Brojak-Trzaskowska)
4.4. Badania rynku turystycznego (Agnieszka Sawińska)
4.5. Przemiany rynku turystycznego w Polsce po 1989 roku (Zbigniew Głąbiński)
Studia przypadków
Kluczowe pytania
Zalecana literatura
Rozdział 5. Obsługa i organizacja ruchu turystycznego
5.1. Etapy podróży turystycznej (Zbigniew Głąbiński)
5.2. Biura podróży – pojęcie, rodzaje i funkcje (Zbigniew Głąbiński)
5.3. Poradnictwo i pośrednictwo (Zbigniew Głąbiński)
5.4. Impreza turystyczna (Zbigniew Głąbiński, Agnieszka Sawińska)
5.5. Pilotaż turystyczny (Zbigniew Głąbiński)
5.6. Przewodnictwo turystyczne (Tomasz Duda)
5.7. Informacja turystyczna (Daniel Szostak)
5.8. Obsługa w środkach transportu (Daniel Szostak)
5.9. Obsługa w obiektach noclegowych (Daniel Szostak)
5.10. Obsługa w obiektach gastronomicznych (Daniel Szostak)
5.11. Ubezpieczenia w turystyce (Agnieszka Sawińska)
5.12. Profil pracownika bezpośrednio obsługującego turystów (Agnieszka Sawińska)
Studia przypadków
Kluczowe pytania
Zalecana literatura
Rozdział 6. Specyfika obsługi wybranych grup turystycznych
6.1. Ruch turystyczny i jego klasyfikacje (Anna Gardzińska)
6.2. Grupa turystyczna i jej cechy (Beata Meyer)
6.3. Nowe trendy we współczesnej turystyce (Beata Meyer)
6.4. Turystyka kulturowa i szlaki dziedzictwa (Tomasz Duda)
6.5. Turystyka winiarska (Zbigniew Głąbiński)
6.6. Geoturystyka (Tomasz Duda)
6.7. Turystyka wodna (Barbara Osóch)
6.8. Turystyka osób starszych – silver tourism (Zbigniew Głąbiński,Agnieszka Sawińska)
6.9. Turystyka zdrowotna (Agnieszka Sawińska)
6.10. Turystyka transgraniczna (Anna Gardzińska)
Studia przypadków
Kluczowe pytania
Zalecana literatura
Rozdział 7. Zrównoważony rozwój turystyki
7.1. Środowiskowe i społeczno-gospodarcze konsekwencje rozwoju turystyki
(Barbara Osóch, Beata Meyer)
7.2. Ład przestrzenny a turystyka (Michał Kupiec)
7.3. Działania na rzecz zrównoważonego rozwoju w sektorze turystycznym (Beata Meyer,
Michał Kupiec, Tomasz Duda)
Studia przypadków
Kluczowe pytania
Zalecana literatura
Bibliografia
Spis rysunków i tabel