Rok wydania 2023
Jakość i efektywność nauczania w oferowanych przez polskie szkolnictwo usługach edukacyjnych jest coraz częściej skutecznym narzędziem budowania przewagi konkurencyjnej w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości społeczno-gospodarczej. Rozwój społeczeństwa informacyjnego oraz wzrost znaczenia procesów globalizacyjnych i zmian demograficznych powodują konieczność dostosowania szeroko rozumianego nauczania do wyzwań XXI wieku. Zaprezentowane w niniejszej publikacji rozważania mają u podstaw założenie, że istnieje możliwość opisu oraz pomiaru zjawisk i obiektów edukacyjnych. W opracowaniu omówiono zagadnienia dotyczące projakościowego podejścia do funkcjonowania polskich szkół i uczelni w kontekście dynamicznych zmian w zakresie metodyki kształcenia, rozwoju technologicznego, rozwoju modeli funkcjonalnych i organizacyjnych, a także zmian społecznych i oczekiwań kierowanych w stosunku do edukacji.
Głównym celem pracy jest identyfikacja czynników determinujących jakość i efektywność funkcjonowania regionalnych podmiotów edukacyjnych w pięciu wymiarach: organizacyjnym, ekonomicznym, infrastrukturalnym, metodycznym i społecznym. Konsekwencją tak określonego celu, było zbudowanie narzędzia umożliwiającego pomiar jakości w wybranych obszarach, które łączyłoby w sobie zarówno cele edukacyjne (postulaty dotyczące jakości i efektywności kształcenia oraz użyteczności wiedzy), jak i cele społeczno-gospodarcze (postulaty dotyczące zrównoważonego rozwoju uczelni, np. jakość i wartość przedsiębiorstw i regionu). Metodologię budowy autorskiego narzędzia oparto na metodach jakościowych i ilościowych, a do konstrukcji modelu badawczego wykorzystano: analizę systemową, analizę funkcjonalną, metodę dekompozycji systemów, rozmytą metodę delficką, metody wielokryterialne (AHP, TOPSIS, PROMETHEE II).
Ze wstępu
Rozdział 1
Tendencje rozwojowe edukacji – wymiar europejski, krajowy i regionalny
1.1. Wyzwania cywilizacyjne w społeczeństwie informacyjnym
1.2. Rola edukacji w polskim systemie społeczno-gospodarczym
1.3. Wartość, jakość i efektywność w podmiotach edukacyjnych
Rozdział 2
Modelowanie podmiotów edukacyjnych w regionie
2.1. Rewolucja technologiczna 4.0 a edukacja
2.2. Dekompozycja podmiotu edukacyjnego
2.3. Wymiar organizacyjny i ekonomiczny
2.4. Wymiar infrastrukturalny
2.5. Wymiar metodyczny i społeczny
Rozdział 3
Pomiar czynników determinujących regionalne podmioty edukacyjne
3.1. Problem pomiaru procesów decyzyjnych w podmiotach edukacyjnych
3.2. Wstęp do metod wielokryterialnych
3.3. Metoda AHP (Analytic Hierarchy Process)
3.4. Metody TOPSIS I PROMETHEE II
Rozdział 4
Analiza regionalnych podmiotów edukacyjnych i weryfikacja modelu
4.1. Model badawczy i wstępna analiza danych – rozmyta metoda delficka i metoda AHP
4.2. Budowa rankingu wybranych podmiotów edukacyjnych – metoda TOPSIS
i PROMETHEE II
4.3. Synteza uzyskanych wyników
Załącznik
Bibliografia
Spis rysunków
Spis tabel