Rok wydania 2023
Wiodącym tematem książki są zagadnienia ekonomiki transportu kolejowego rozpatrywane pod kątem inwestycji infrastrukturalnych. Uzupełniająco zaś włączono do rozważań zagadnienia inwestycji taborowych w sektorze kolejowym. Inwestycje taborowe w sektorze kolejowym są bowiem ściśle powiązane z inwestycjami infrastrukturalnymi ze względów techniczno-eksploatacyjnych. Określone parametry infrastruktury, takie w szczególności jak maksymalna prędkość techniczna linii kolejowej, wyposażenie w elektryczną sieć trakcyjną oraz zastosowany system sterowania ruchem, wiążący tor z pojazdem, determinują parametry techniczno-eksploatacyjne taboru kolejowego stosowanego w przewozach na danej linii kolejowej. W ramach uwag wprowadzających wskazano na związki między ekonomiką transportu a polityką transportową i ekonomiką inwestycji infrastrukturalnych. W poszczególnych rozdziałach stopniowo rozwijano problematykę inwestycji w sektorze kolejowym, rozpoczynając jednak od omówienia w rozdziale pierwszym zagadnień związanych z zarządzaniem publicznie dostępną infrastrukturą kolejową oraz w rozdziale drugim – od prezentacji klasyfikacji taboru kolejowego i ogólnych zasad jego utrzymania określonych w ramach systemu regulacyjnego transportu kolejowego. Rozdział trzeci monografii zawiera charakterystykę istniejącego współcześnie układu przestrzenno- -geograficznego polskiej infrastruktury kolejowej, z szerokimi odniesieniami do międzynarodowego układu tej infrastruktury. W kolejnym, czwartym rozdziale omówiono podstawowe przesłanki podejmowania decyzji inwestycyjnych w odniesieniu do infrastruktury kolejowej i taboru kolejowego, natomiast w rozdziale piątym szeroko omówiono wpływ otoczenia społeczno-gospodarczego na podejmowane w sektorze kolejowym decyzje inwestycyjne. Rozdział szósty zawiera charakterystykę źródeł finansowania inwestycji w sektorze kolejowym. Kolejne rozdziały poświęcono zagadnieniom analizy efektywności inwestycji. W rozdziale siódmym omówiono powszechnie znane i stosowane metody analizy efektywności inwestycji, natomiast w rozdziale ósmym – ogólne zasady analizy efektywności inwestycji łącznie z zakresem przedmiotowym tzw. analizy kosztów i korzyści (AKK) w odniesieniu do sektora kolejowego. Rozdziały dziewiąty i dziesiąty zawierają bardziej szczegółowe treści odnoszące się do specyfiki AKK projektów inwestycyjnych w zakresie infrastruktury kolejowej i taboru kolejowego. W końcowej części monografii zamieszczono dwa aneksy – pierwszy (A) poświęcony rysowi historycznemu rozwoju polskiej sieci kolejowej i drugi (B) prezentujący charakterystykę polskiej sieci kolejowej w okresie transformacji społeczno-gospodarczej po 1990 roku.
Ze wstępu
Wprowadzenie – ekonomika transportu – polityka transportowa – transportowe
inwestycje infrastrukturalne
Rozdział 1
Zarządzanie publicznie dostępną infrastrukturą kolejową i organizacja
przewozów kolejowych
1.1. Infrastruktura transportu – pojęcia podstawowe
1.2. Definicja i klasyfikacja infrastruktury kolejowej
1.3. Działalność zarządcy publicznie dostępnej infrastruktury kolejowej
1.4. Infrastruktura usługowa transportu kolejowego
1.5. Organizacja przewozów w transporcie kolejowym
Rozdział 2
Klasyfikacja i utrzymanie taboru kolejowego
2.1. Przekroje klasyfikacyjne taboru kolejowego
2.2. Ogólne zasady ewidencji i utrzymania taboru kolejowego
Rozdział 3
Współczesny układ przestrzenno-geograficzny polskiej infrastruktury kolejowej
3.1. Dostępność i potencjał przewozowy infrastruktury kolejowej
3.2. Wewnątrzkrajowy układ przestrzenno-funkcjonalny sieci kolejowej
3.3. Polska infrastruktura kolejowa w układzie międzynarodowym
Rozdział 4
Wpływ otoczenia polityczno-gospodarczego na decyzje inwestycyjne w sektorze
kolejowym
4.1. Sytuacja makroekonomiczna kraju
4.2. Prognozy rozwoju sektora transportu
4.3. Prognozy rozwoju sektora kolejowego
4.4. Beneficjent projektu na tle ogólnogospodarczym i sektorowym
Rozdział 5
Źródła finansowania inwestycji w sektorze kolejowym
5.1. Kapitały własne wewnętrzne – samofinansowanie
5.2. Kapitały własne zewnętrzne – test prywatnego inwestora
5.3. Środki budżetu państwa i dotacje unijne
5.4. Kredyty, pożyczki, obligacje, leasing
Rozdział 6
Podstawowe metody analizy efektywności inwestycji
6.1. Metody proste
6.2. Metody dyskontowe
6.3. Analiza wrażliwości
Rozdział 7
Analiza efektywności inwestycji w sektorze kolejowym – zasady ogólne
7.1. Ogólne zasady analizy kosztów i korzyści
7.2. Struktura i zakres analizy kosztów i korzyści w projektach inwestycyjnych
sektora kolejowego
7.3. Analiza finansowa
7.4. Analiza społeczno-ekonomiczna
7.5. Analiza wrażliwości i ryzyka
Rozdział 8
Specyfika analizy kosztów i korzyści projektów inwestycyjnych w zakresie
infrastruktury kolejowej
8.1. Przesłanki i główne cele podejmowania inwestycji infrastrukturalnych w sektorze
kolejowym
8.2. Zakres analizy
8.3. Analiza finansowa projektów budowy i modernizacji infrastruktury kolejowej
8.4. Analiza społeczno-ekonomiczna projektów budowy i modernizacji infrastruktury
kolejowej
Rozdział 9
Specyfika analizy kosztów i korzyści projektów inwestycyjnych w zakresie
taboru kolejowego
9.1. Przesłanki i główne cele podejmowania inwestycji taborowych w sektorze
kolejowym
9.2. Zakres analizy
9.3. Analiza finansowa projektów zakupu i modernizacji taboru kolejowego
z wykorzystaniem metodyki LCC
9.4. Analiza społeczno-ekonomiczna projektów zakupu taboru kolejowego
z wykorzystaniem metodyki LCC
Aneks A
Rys historyczny rozwoju polskiej sieci kolejowej
A.1. Okres zaborów – pierwsze linie kolejowe
A.2. Lata międzywojenne
A.3. Sieć kolejowa w latach 1945–1990
Aneks B
Sieć kolejowa w okresie transformacji społeczno-gospodarczej po 1990 roku
B.1. Zamykanie i degradacja linii kolejowych
B.2. Degradacja i odbudowa dworców kolejowych
B.3. Programy modernizacji infrastruktury kolejowej w latach 1990–2020
B.4. Poprawa stanu infrastruktury kolejowej w latach 2010–2020
Bibliografia
Spis rysunków i tabel