Rok wydania 2023
Praca składa się z pięciu rozdziałów oraz wstępu, zakończenia, bibliografii, streszczenia, spisu rysunków i tabel, streszczeń w języku polskim i w języku angielskim. We wstępie zawarto uzasadnienie podjętej tematyki, wskazano przedmiot oraz cel badań. Zaprezentowano podstawy źródłowe pracy, metody badań oraz teren badań. W rozdziale pierwszym ukazany został rozwój szkolnictwa niepublicznego w Polsce oraz w Szczecinie w latach 1989–2014 na tle dokonujących się wówczas przemian ustrojowych, gospodarczych i społecznych. W rozdziale drugim, rozpoczynającym część empiryczną prezentowanej publikacji, omówiono, biorąc pod uwagę różnorodne uwarunkowania, rozwój organizacyjny analizowanych niepublicznych szkół podstawowych w Szczecinie. Z kolei działalność dydaktyczna wskazanych placówek oświatowych stała się przedmiotem rozważań w rozdziale trzecim. Zawarto w nim analizy dotyczące planów nauczania oraz zaprezentowano różnorodność podejmowanych kierunków działalności dydaktycznej. Ukazano wyniki sprawdzianów po szóstej klasie, osiągnięcia dydaktyczne, wewnątrzszkolny system oceniania, działalność pozalekcyjną oraz pracę bibliotek szkolnych. W rozdziale czwartym scharakteryzowano działalność wychowawczą i opiekuńczą niepublicznych szkół podstawowych w Szczecinie w latach 1989–2014. W ostatnim, piątym rozdziale, zawarto informacje dotyczące współpracy niepublicznych szkół podstawowych w Szczecinie ze środowiskiem lokalnym w wybranym 25-leciu.
Ze wstępu
Rozdział 1
Rozwój szkolnictwa niepublicznego po 1989 roku
1.1. Szkolnictwo niepubliczne w Polsce w latach 1989–2014 na tle przemian ustrojowych
i gospodarczych
1.2. Zarys uwarunkowań rozwoju niepublicznych szkół podstawowych w Szczecinie
w latach 1989−2014
Rozdział 2
Rozwój organizacyjny niepublicznego szkolnictwa podstawowego w Szczecinie
2.1. Sieć niepublicznych szkół podstawowych w Szczecinie w latach 1989–2014
2.2. Infrastruktura
2.3. Źródła finansowania
2.4. Kadra pedagogiczna niepublicznych szkół podstawowych w Szczecinie w latach
1989–2014
2.4.1. Dyrektorzy
2.4.2. Nauczyciele
2.5. Uczniowie niepublicznych szkół podstawowych w Szczecinie
Rozdział 3
Działalność dydaktyczna niepublicznych szkół podstawowych w Szczecinie
3.1. Programy i plany nauczania
3.2. Analiza wykorzystywanych rozwiązań edukacyjnych
3.3. Sprawdzian po klasie szóstej szkoły podstawowej
3.4. Osiągnięcia dydaktyczne wybranych placówek
Rozdział 4
Działalność wychowawcza i opiekuńcza niepublicznych szkół podstawowych
w Szczecinie
4.1. Programy wychowawcze
4.2. Działalność opiekuńcza
Rozdział 5
Współpraca niepublicznych szkół podstawowych w Szczecinie ze środowiskiem
lokalnym latach 1989–2014
5.1. Współpraca z rodzicami uczniów
5.2. Współpraca szkół ze środowiskiem lokalnym
5.2.1. Środowisko i współpraca szkoły ze środowiskiem lokalnym
5.2.2. Obligatoryjna współpraca
5.2.3. Dobrowolna współpraca
Uwagi końcowe
Bibliografia
Spis rysunków i tabel
Summary